Elektronická evidence tržeb a dotyková pokladní kasa?
více informací· Elektronickou evidenci tržeb (dále jen EET) vymezuje zákon č. 112/2016Sb., o evidenci tržeb. EET eviduje každou hotovostní platbu (s určitými výjimkami) na centrálním serveru Finanční správy.
· V první fázi od 1. prosince 2016 se týká podnikatelů (fyzických i právnických osob), jejichž předmětem činnosti je ubytování, stravování a pohostinství. V druhé fázi od 1. března 2017 se připojí segment maloobchody a velkoobchody. Ve třetí fázi od 1. 3. 2018 se zapojí podnikatelé provozující všechny ostatní činnosti, tj. např. svobodná povolání (lékaři, právníci, účetní), dopravu či zemědělství, s výjimkou těch, které jsou zařazeny do čtvrté fáze. Od 1. 6. 2018 se jako poslední do evidence zapojí vybraná řemesla a výrobní činnost.
· Doporučujeme ověřit si, zda od 1.12.2016 je pro vás evidence tržeb povinná! Dne 31.8.2016 finanční správa zveřejnila metodiku k evidenci tržeb, která řeší i okruh služeb podléhajících evidenci tržeb v první etapě, tedy již od 1.12.2016. Oproti původnímu výkladu, kdy mělo být rozhodující zatřídění dle klasifikace NACE (např. i prodej párku v rohlíku nebo stánkový prodej svařáku by tak evidenci tržeb podléhal již od 1.12.2016), změnila finanční správa názor a v prvé etapě bude požadovat evidenci jen u těch stravovacích služeb, které jsou poskytovány v odpovídající provozovně (restauraci, předzahrádce, jídelním voze) a k této provozovně jsou poskytovány alespoň některé doplňkové služby – např. stoly a židle, vytápění/klimatizace, toalety, šatna, mytí nádobí, úklid prostor. Dále je v metodice uvedeno, že pokud poplatník provozuje ve svých provozovnách kromě své hlavní činnosti i činnosti malého rozsahu tzv. minoritní činnosti a povinné evidování tržeb z těchto minoritních činností by podléhalo evidenci tržeb dříve, než evidování tržeb z hlavní činnosti, nebude Finanční správa evidování tržeb z takovýchto minoritních činností vymáhat až do okamžiku vzniku povinnosti evidovat tržby z činnosti hlavní.
Zde to chápeme tak, že např. pro zemědělské podniky je hlavní činností zemědělská prvovýroba a stravovací služby jsou minoritní činností, kdy při splnění podmínky, že u dané provozovny tržby činí maximálně 49 % a současně nepřevyšují 175 tis. Kč ročně, finanční správa nebude požadovat evidenci tržeb.
· Principem je, že software přes internet z registrační pokladny pošle (přes webovou službu (WSDL)) datovou (XML) zprávu s údaji o platbě, zpět obratem obdrží unikátní identifikační kód, pod kterým je platba evidována, a zákazníkovi vytiskne účtenku s tímto kódem. Zákazník sice není povinen účtenku převzít, ta je ale i bez toho dokladem, že hotovostní transakce bude řádně zdaněna. Systém předpokládá několik různých výjimek, například pro situace, kdy v daném okamžiku selže internetové připojení nebo v určitém místě nebude vůbec k dispozici, ale princip kontroly přijaté tržby zůstává stejný.
· Odeslání je nutné provést do 24 hodin po vystavení dokladu.
· Evidovanou tržbou je každá platba, která není ojedinělá a je uskutečněna prostřednictvím:
- hotovosti (české i zahraniční mince a bankovky)
- kartou, tj. bezhotovostním převodem k němuž dává příkaz plátce prostřednictvím příjemce
- šeku, směnky
- jiných forem, které jsou vnímány jako prostředek placení např. stravenky, poukazy ….
· Jde o daňové příjmy z podnikání (neplatí pro nedaňové příjmy ve vazbě na zákon o dani z příjmu.
· U faktur není podstatná forma úhrady, která je na fa uvedena. Podstatné je, jakým způsobem byla příslušná částka fakticky zaplacena. Pokud byla částka uvedená na faktuře nebo její část uhrazena v hotovosti, kartou nebo jiným obdobným způsobem, vzniká poplatníkovi povinnost tržbu zaevidovat.
· Za ojedinělou (a tedy nepodléhající EET) lze považovat zcela výjimečnou platbu v hotovosti např. platbu za ojedinělý prodej vyřazeného majetku.
· Pokud poplatník zaeviduje platbu, která není evidovanou tržbou, nebude to bráno ze strany orgánů příslušných k prověřování za chybu.
· Kompletní informace získáte na portálu http://www.etrzby.cz
· Pokud podnikatel vyhodnotí, že mu vznikne povinnost evidovat tržby, musí požádat o přidělení autentizačních údajů. Žádost lze podat na Daňovém portále, nebo osobně na FÚ.
· Přes autentizační údaje se podnikatelé následně přihlásí do webové aplikace Elektronická evidence tržeb. V ní musí ještě před startem evidence vyplnit údaje o všech provozovnách, prostřednictvím kterých provádí činnosti, z nichž plynou evidované tržby. Poté, co podnikatel uvede údaje o provozovnách, může v dané aplikaci získat digitální certifikát, který se nahraje do IMESU.
- pokladní kasa – služby i skladové položky
- zásoby – vystavené stvrzenky za skladové položky i služby
- kniha faktur – faktury uhrazované v hotovosti
· Při uložení jakéhokoli dokladu, který eviduje hotovostní příjem tržby (nebo jeho vratku), dojde k jejich automatickému odeslání na portál. Kompletní tisk „účtenky“ se všemi legislativními náležitostmi je možný až po uložení dokladu, kdy portál EET vrátí identifikační kód účtenky (FIK). V případě chyby nebo varování se problém vypíše uživateli na obrazovku.
· Na „účtence“ (paragon, stvrzenka, faktura) budou doplněny nebo upraveny následující údaje (viz. požadavek § 20 zákona o evidenci tržeb):
- fiskální identifikační kód FIK
- označení provozovny, ve které je tržba uskutečněna (od číselné řady)
- bezpečnostní kód poplatníka - dle určeného algoritmu výpočtu (z tabulky EET)
- údaj, zda je tržba evidována v běžném nebo zjednodušeném režimu (od číselné řady)
- označení pokladního zařízení, na kterém je tržba evidována (sl. číselná řada dokladů)
- pořadové číslo účtenky (řada, doklad + posledních 6 pozic č. paragonu – jen u pokladny)
- datum a čas přijetí tržby nebo vystavení dokladu, pokud je vystaven dříve než je přijatá tržba
- celkovou částku tržby (DPH + základ - z rekapitulace DPH) v účetní měně
- daňové identifikační číslo poplatníka, který pověřil evidováním této tržby poplatníka, který tržbu eviduje
· Neodeslané doklady v interaktivním režimu (např. nefungoval internet) bude moci obsluha odeslat 2 způsoby:
- Jednotlivě – menu na pravé tlačítko z prohlížeče
- Hromadně – podmenu v hlavním menu Operace
· Do přehledů jednotlivých modulů bude doplněn sloupec FIK a provozovna
· Budou vytvořeny kontrolní sestavy odeslaných a neodeslaných dokladů ze souboru EET IMES.
· Odeslaný doklad nebude možné v IMESu stornovat, vymazat ani opravit v režimu editace. Opravu je nutné provést jen formou následného dokladu či paragonu.
· Koncem října 2016 vystavíme demoverzi na možnost ověření všech podporovaných způsobů vystavení dokladů o příjmu tržeb v hotovosti pro potřeby EET.
· Testovací programy v konečné úpravě budou k dispozici až od 1.11.2016. Do té doby si MF vyhrazuje právo změny struktury XML souboru EET.
· Předání verze s kompletním řešením zákazníkovi předpokládáme do 20.11.2016. Bude se jednat o zákazníky, kteří spadají do první fáze povinnosti evidence EET viz. bod 1.1.. Ostatní fáze verzi dostanou spolu s legislativní verzí v průběhu ledna a února 2017.
· Uživatel získá autentizační údaje a certifikát viz. bod 1.2.
· Upravit nastavení šablon a tím i způsob pořízení ve vazbě na výše uvedené řešení IMES
· Licence – nastavit provozovnu
· Číselné řady (C0301)
· Zkontrolovat a nastavit nově upravené tisky “účtenek” (viz. výše). Problém vznikne u případných uživatelských dokladů, které se budou muset upravit individuálně.
· Pokud se do IMESu bude převádět vystavení dosud ručně evidovaného příjmu tržeb, je třeba určit jednu z níže uvedených forem evidence popř. jejich kombinace. Výběr způsobu evidence záleží na potřebách uživatele.
· Příklady výběru evidence tržeb v hotovosti ve vazbě na potřeby uživatele:
1. Neklade se podstatný důraz na rychlost vystavení dokladu
· pracovník vypisující ruční tržbové doklady nepotřebuje ke své práci příruční pokladnu (nevede pokladní výdeje ani zálohy, jen vystavuje ruční tržbové doklady a získané tržby odvádí do hlavní pokladny) a navíc v IMESu současně již pracuje v modulu Zásoby.
· V tomto případě doporučujeme vystavování stvrzenek na tržby v hotovosti v modulu Zásoby “Stvrzenky – paragony – faktury v hotovosti”.
· pracovník vypisující ruční tržbové doklady potřebuje ke své práci pokladnu (kromě vystavení příjmových tržbových dokladů se evidují i jiné příjmy (např. dotace pokladny) a výdajové doklady
· v tomto případě je výhodné vystavovat stvrzenky, paragony nebo fa v hotovosti přímo v modulu Pokladna
· oba výše uvedené příklady lze využít pro skladové zásoby i služby a to v různých modifikacích aktualizace skladu a účtování – záleží na nastavení parametrů a předkontací:
2. Je kladen velký důraz na rychlost vystavení dokladu (např. V maloobchodě)
- v tomto případě doporučujeme úlohu Kasa více informací na www.pokladnikasa.cz
- formulář se ovládá dotykově nebo přes klávesnici, jde o klasický program “kasy”, s kterým se setkáváme běžně ve větších obchodech
- odpis ze skladu ručně nebo automaticky dávkově ve zvolených intervalech