Změny MZDY –
IS IMES k verzi pro rok 2024
Obsah:
1.1. Nové
hodnoty - dopady do číselníků
1.2. Průměrná mzda pro SP 1,5
násobek – Sleva SP podnik
1.3. Výpočet
daně od 1.1.2024 (změna zákona o dani z příjmů 586/1992Sb.)
1.4.1. Dopad
zvýšení minimální mzdy na měsíční daňový bonus
1.4.2. Dopad
zvýšení minimální mzdy na příplatek za práci ve ztíženém a zdraví škodlivém
prostředí
1.5.1. Pedagogové
ve veřejném školství – platová tabulka č. 5 platná od 01.01.2024
1.7. DPP a
DPČ – dovolená od 1.1.2024
1.7.1. Výpočet
dovolené u DPP a DPČ
1.7.3. Mezní
hodnoty dovolené u DPP a DPČ
1.7.4. Řešení
v IMES – Výpočet v MS
1.7.1. Řešení
v IMES – Úloha na přepočet dovolené dle OH během roku
1.8. DPP – přihlášky od 1.7.2024
2. LEGISLATIVA
2023 – v průběhu roku shrnutí
2.1. Novela
zákoníku práce od 1.10.2023 a dopad na DPP a DPČ
2.2. Změna
zákona č. 66/2022 Sb. od 1.4.2023 – přihlašování DPP a DPČ osob dočasné ochrany
2.2.1. Řešení
v IMES – nové kódy PP pro zaměstnance s dočasnou ochranou
2.2.2. Řešení
v IMES - Nahlášení stávajících zaměstnanců dočasné ochrany do 30 dnů
2.3. 5% sleva
z odvodu SP podnik – sick days a 5 týdnů dovolené
2.3.2. Nadlimitní
dovolená - příklad
2.4. Nový DM
5130 - Whistleblowing
3.1. Nové
sestavy v modulu MS osoby – Sleva na pojistném z odvodu SP podnik
3.2. Novinky
– nemocenské dávky
3.3.1. Chyby
55 a 56 - Kontrola odeslání formulářů
nemocenských
3.3.2. Chyba
506 - Kontrola na nevyplněnou pracovní dobu u použitých plánovacích kalendářů
v MS
3.3.2.1. Zadání pracovní doby od – do
3.3.2.2. Nová
kontrola po výpočtu ČM
3.3.3. Chyba
501 – Kontrola na počet období v číselnících plánovacích kalendářů (C5102
a C5103)
3.3.3.1. Nová
kontrola po výpočtu ČM
3.3.4. Chyby
507 a 508 - Kontrola na neproplacenou dovolenou STAROU/NOVOU při ukončení PP
3.3.4.1. Nové
kontroly po výpočtu ČM
3.3.4.2. Nové
kontroly v přehledu Mzdy – barevně
3.3.5. Chyba
509 - Kontrola na hodiny a přestávky plánovacího kalendáře
3.3.6. Chyba
511 – Kontrola na hodiny svátku v plánovacím kalendáři
3.3.6.1. Nová
kontrola po výpočtu ČM
3.3.7. Chyba
515 - Kontrola plánovacích kalendářů na vyplněné hodiny ve volný den
3.3.7.1. Nová
kontrola po výpočtu ČM
3.5. Chyby
při uzávěrce období
3.6. Nové
úlohy plánovacích kalendářů v Přehledech
3.6.1. Založení
nového kalendáře (DOP/027)
3.6.2. Založení
nového kalendáře – posun směn (DOP/029)
3.6.3. Generování
dle matrice (DOP/13)
3.6.4. Přečíslování
– výmaz starého (DOP/044)
3.6.5. Přečíslování
– bez výmazu starého (DOP/046)
3.6.6. Přečíslování
– na systémové (40h, 38,75h, 37,5), výmaz starého (DOP/048)
3.6.7. Přečíslování
– na systémové (40h, 38,75h, 37,5), bez výmazu starého (DOP/049)
3.6.8. Přeřazení
osob za kmen, středisko a výkon (MZP/025)
3.6.9. Nastavení
jako neaktivní (DOP/050)
3.6.10. Nastavení
jako aktivní (DOP/052)
3.6.11. Výmaz
nepoužitých (DOP/047)
3.6.12. Automatický
výmaz všech nepoužitých (DOP/056)
3.6.13. Přehled
kalendářů (DOP/055)
3.7. Plánovací
kalendáře po dnech – 2směny v 1 den
3.8. Novinky
v MS – rozšíření 2. úrovně výchozího přehledu
3.9. Výkaz P2
– 04 čtvrtletní výkaz o práci
· Nové hodnoty v číselnících Roční parametrické údaje (C0989P), Měsíční parametrické údaje (C0997P), Minimální mzda (C5107I), Období agend (C0996U), Odvody a jejich tvorba (C5411), Typy Odvodu (C5409), Měsíční daňová tabulka (C5440P), Roční daňová tabulka (C5441P), Daňové zvýhodnění na vyživované děti (C5490P)
Změny v údajích |
2023 |
2024 |
Minimální
mzda v měsíci (C5107I) |
17.300,-Kč |
18.900,-Kč |
48
násobek průměrné mzdy za min. rok – dle nařízení vlády 381/2020Sb. do roku 2023 pro výpočet daně
(C5441P) (jednalo
se o max. roční příjem pro výpočet solidární daně v roce 2020) |
1.935.552,-Kč |
- |
36
násobek průměrné mzdy za min. rok – od
roku 2024 pro výpočet daně
(C5441P) |
- |
1.582.812,-Kč |
4 násobek
průměrné mzdy za min. rok - dle nařízení vlády 381/2020Sb. do roku 2023 (C5440P) (částka,
od které se počítala solidární daň v měsíci v roce 2020) |
161.296,-Kč |
- |
3 násobek
průměrné mzdy za min. rok - dle nařízení vlády 381/2020Sb. (C5440P) od roku 2024 (částka,
od které se počítala solidární daň v měsíci v roce 2020) |
- |
131.901,-Kč |
Maximální
roční vyměřovací základ pro odvod soc. poj. (48 násobek průměrné mzdy za min.
rok) (C0989P) |
1.935.552,-Kč |
2.110.416,-Kč |
Hranice
příjmu pro výpočet ND na den (C0997P) 1.
Hranice 2.
Hranice 3.
Hranice |
1.345,-Kč 2.017,-Kč 4.033,-Kč |
1.466,-Kč 2.199,-Kč 4.397,-Kč |
Redukční
hranice pro výpočet náhrady mzdy za prvních 14 kalendářních dnů pracovní
neschopnosti (C0997P) 1.
Redukční hranice 2.
Redukční hranice 3.
Redukční hranice |
235,38Kč 352,98Kč 705,78Kč |
256,55Kč 384,83Kč 769,48Kč |
Hodnoty
pro výpočet exekucí (C0997P) ·
částka, nad kterou se strhne bez omezení ·
nezabavitelná částka na osobu ·
nezabavitelná částka na vyživovanou osobu ·
maximální výše 1/3 |
30.685,50Kč 13.638,-Kč 3.409,50Kč 10.228,50Kč |
28.585,50Kč 12.704,67Kč 3.176,17Kč 9.528,5kč |
Odvod ZP
na podnicích, které zaměstnávají více jak 50% invalidů (Nastavení číselníků
C5409, C5410,C5411) |
14.074,-Kč |
15.440,-Kč |
Daňové
zvýhodnění na vyživované děti: (C5490P) 1.
dítě 2.
dítě 3.
dítě |
1.267,-Kč 1.860,-Kč 2.320,-Kč |
1.267,-Kč 1.860,-Kč 2.320,-Kč |
Sleva na osobu/měsíc
(C0997P) Sleva na osobu/rok
(C0989P) |
2.570,-Kč 30.840,-Kč |
2.570,-Kč 30.840,-Kč |
Rozhodná částka pro DPP pro vznik účasti na SP - 1DPP |
10.001,-Kč |
Od 1.7.2024 10.501,-Kč |
Rozhodná částka pro DPP pro vznik účasti na SP - více DPP Od 1.7.2024 |
- |
17.500,-Kč |
Pojistné na sociální zabezpečení a státní politiku zaměstnanosti za zaměstnance (C5411) |
6,5% |
7,1% |
|
|
|
Změny v údajích |
2022 |
2023 |
Průměrná
mzda za I.-III. Čtvrtletí roku Odvod za
nezaměstnanou osobu se zdravotním postižením (povinnost
pro podniky nad 25 osob na HPP) Náhrada 1
osoby, bez DPH (C0989P) |
39.306,-Kč 98.265,-Kč 275.142,-Kč |
42.427,-Kč 106.068,-Kč 296.989,-Kč |
· V číselníku C0997P (Měsíční systémové param. údaje) je údaj „PrůmMzdaProSP 1,5násobek“ v posledním sloupci. Hodnota je vyhlašovaná nařízením vlády, ve kterém jsou ustanoveny hodnoty, ze kterých hodnota vychází (40638*1,0819=43966,25Kč * 1,5 = 65950Kč) a to:
(1) Výše všeobecného
vyměřovacího základu za rok 2022 činí 40638
Kč.
(2) Výše
přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok
2021 činí 1,0819
·
Do verze IMES 2024 doplněna kontrola na
Informační ukazatel 5% sleva SP podnik na
úvodní obrazovce IMES. Zobrazí se zda NE/ANO
a kolik osob v daném měsíci mají slevu uplatněnu.
Hodnoty pro výpočet
slevy SP podnik 5% |
2023 |
2024 |
Výše přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu |
1,0530 |
1,0819 |
Výše všeobecného vyměřovacího základu pro účely důchodového pojištění |
38294 |
40638 |
Průměrná mzda |
40324 |
43967 |
1,5 násobek průměrné mzdy pro slevu
5%SP (C0997P) |
60486 |
65950 |
·
Paragraf 16 - Nově „sazba daně“ činí:
A) 15% pro část základu daně do 36násobku průměrné mzdy a
B) 23% pro část základu daně přesahující 36 násobek průměrné mzdy
·
Pro účely daní z příjmu se podle paragrafu
21g odst. 2 zákona o daních z příjmů průměrnou mzdou rozumí průměrná mzda
stanovená podle zákona upravujícího pojistné na sociální zabezpečení (tj. zákon
o pojistném na sociální zabezpečení).
· Podle paragrafu odst. 4 zákona o pojistném na sociální zabezpečení se za průměrnou mzdu pro účely tohoto zákona považuje částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o 2 roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje na celé koruny nahoru.
· Pro rok 2024 činí průměrná mzda 43 967,- Kč a její 36násobek je 1.582.812,-Kč ročně a 131.901,- Kč měsíčně.
· Výše měsíční minimální mzdy se zvyšuje od 1.1.2024 na 18.900,- Kč (dosud 17.300,- Kč). Z toho vyplývá, že mzda, plat nebo odměna z dohod mimo pracovní poměr nesmí být nižší než tato částka.
· Minimální mzda 18.900,-Kč je platná u zaměstnanců s měsíční mzdou pro jakoukoliv délku týdenní pracovní doby v podniku. Pokud je týdenní pracovní doba zaměstnance individuálně zkrácena oproti stanovené délce pracovní doby na podniku, snižuje se u něho výše minimální mzdy.
· Např. STPD na podniku je 40hodin. Zaměstnanec má zkrácenou STPD na 30hodin. Výpočet minimální mzdy bude vypadat takto: (18900x30)/40=14.175,-Kč. Minimální mzda pro tohoto zaměstnance bude od 1.1.2024 ve výši 14.175,-Kč.
· U zaměstnanců s hodinovou mzdou se minimální mzda zvyšuje na 112,50 Kč (dosud 103,80 Kč). Tato částka je platná pro týdenní pracovní dobu 40 hodin. Pokud bude týdenní pracovní doba v organizaci kratší, je třeba hodinovou minimální mzdu přepočítat.
Tabulka min. mzdy na hodinu pro TPD40, 38,75 a 37,5 hod. v roce 2023 a 2024
Rok 2023 |
Rok 2024 |
||
týdenní
pracovní doba |
minimální
mzda na hodinu |
týdenní pracovní doba |
minimální mzda na hodinu |
40 |
103,80 |
40 |
112,50 |
38,75 |
107,20 |
38,75 |
116,20 |
37,50 |
110,80 |
37,50 |
120 |
Tabulka
nejnižších úrovní zaručené mzdy v roce 2023 a 2024, srovnání:
SKUPINA
PRACÍ |
Nejnižší
úroveň zaručené mzdy |
|||
Rok
2023 |
Rok
2024 |
|||
Kč
za hodinu |
Kč
za měsíc |
Kč
za hodinu |
Kč
za měsíc |
|
1. |
103,80 |
17300 |
112,5 |
|
2. |
106,50 |
17900 |
116,1 |
|
3. |
117,50 |
19700 |
126,8 |
|
4. |
129,80 |
21800 |
129,8 |
|
5. |
143,30 |
24100 |
143,3 |
|
6. |
158,20 |
26600 |
158,2 |
|
7. |
174,70 |
29400 |
174,7 |
|
8. |
207,60 |
34600 |
225 |
|
Tabulka
týdenních pracovních dob v r. 2024 přepočtených na nejnižší úrovně
zaručené mzdy na jednu hodinu
SKUPINA PRACÍ |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy za hod. při 40 hod. pracovní době |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy za hodinu při 38,75 hod. prac. době |
Nejnižší úroveň zaručené mzdy za hodinu při 37,5 hod. prac. době |
1. |
112,5 |
|
120,0 |
2. |
116,1 |
|
123,8 |
3. |
126,8 |
|
135,3 |
4. |
129,8 |
|
138,5 |
5. |
143,3 |
|
152,9 |
6. |
158,2 |
|
168,8 |
7. |
174,7 |
|
186,4 |
8. |
225 |
|
240 |
· Výpočty jsou zaokrouhlovány na desetihaléře nahoru. Při jinak stanovené délce STPD je třeba provést přepočet dle vzorce:
(40/STPD) * příslušná sazba zaručené mzdy
Př. STPD = 35hod., 4skupina prací
(40/35) * 129,80 = 148,40 Kč = hodinová zaručená mzda zaměstnance ve 4 skupině prací při STPD 35hod.
Závěr:
· U zaručené mzdy došlo ke změně hodnot pouze pro Skupinu prací číslo 1,2,3 a 8.
· Ostatní skupiny práce zůstaly beze změny.
· Od roku 2007 se u zaměstnanců posuzuje nárok na měsíční daňový bonus tak, že jeho příjem musí v měsíci dosáhnout alespoň výše poloviny minimální mzdy platné k 1. 1. příslušného kalendářního roku. Z toho vyplývá, že zvýšení minimální mzdy na 18900 Kč bude mít za následek, že nárok na měsíční daňový bonus bude mít zaměstnanec, který dosáhne v roce 2024 měsíčního příjmu alespoň ve výši 9450 Kč nebo vyššího. Nárok na daňový bonus v rámci ročního zúčtování záloh nebo daňového přiznání vznikne zaměstnanci, který v roce 2024 dosáhne příjmu alespoň ve výši šestinásobku minimální mzdy, tj. 113400 Kč (6x18900).
· V zákonu o daních z příjmů se minimální mzda používala i pro výpočet slevy na dani za umístění dítěte ve školce – „školkovné“. Pro rok 2024 je tato sleva zrušena.
·
Výše příplatku podle § 117 ZP
činí nejméně 10% základní
sazby minimální mzdy,
tj, nejméně 11,25 Kč (112,50
x 0,1) při 40 hodinové týdenní pracovní době, 11,62 Kč (116,20x0,1)
při 38,75 hodinové týdenní pracovní době nebo 12 Kč (120x0,1)
při 37,5 hodinové týdenní pracovní době, a to za každou odpracovanou hodinu ve
ztíženém pracovním prostředí.
Výše příplatku podle §
128 ZP (státní sféra) činí nejméně 5% částky základní sazby minimální
mzdy za měsíc, tj.
nejméně 945 Kč (18900x0,05).
·
Mzdové tarify jsou ve vládním nařízení č. 341/2017 Sb. Tabulky
pro rok 2024 zůstávají beze změny.
· U třídy 4-14 beze změny, nové platové třídy 15 a 16
· Nastaveny řádky pro platové třídy 15 a 16 s tarify platnými od 202401 do 999999 v číselníku C5106 (Mzdové zařazení)
·
Plat. stup |
Praxe |
Platová třída |
||||||||||||
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
||
1 |
do 2 let |
15540 |
16860 |
18230 |
19750 |
25040 |
31290 |
31550 |
32120 |
32820 |
33600 |
34860 |
37480 |
40 380 |
2 |
do 6 let |
16110 |
17460 |
18990 |
20560 |
25760 |
31560 |
31850 |
32690 |
33500 |
34620 |
36490 |
40100 |
43 350 |
3 |
do 12 let |
17120 |
18620 |
20200 |
22000 |
26430 |
31930 |
32330 |
33100 |
34850 |
36070 |
38450 |
42270 |
46 400 |
4 |
do 19 let |
18300 |
19870 |
21600 |
23380 |
27650 |
32590 |
33330 |
34340 |
36300 |
38720 |
41640 |
45670 |
49960 |
5 |
do 27 let |
19470 |
21170 |
23000 |
25020 |
28870 |
33600 |
34380 |
35780 |
38560 |
41700 |
45750 |
49520 |
53 640 |
6 |
do 32 let |
21130 |
22980 |
24890 |
27050 |
30920 |
35330 |
36290 |
37770 |
41780 |
45140 |
49450 |
52120 |
55 600 |
7 |
nad 32 let |
21720 |
23580 |
25590 |
27810 |
31800 |
36130 |
37060 |
38790 |
42780 |
46260 |
50630 |
54000 |
57 670 |
· Od 1.1.2024 jsou všechny 3 formy poskytování příspěvku na stravování (závodní stravování, stravenky/stravenkové karty a peněžitý příspěvek/stravenkový paušál) osvobozeny od daně do limitu 70% horní hranice stravného při pracovní cestě 5-12 hodin, což od 1.1.2024 činí 116.20Kč (70% ze 166Kč). Částka poskytnutá nad tento limit je považována za zdanitelný příjem zaměstnance, který podléhá odvodům obojího pojistného.
· Na straně zaměstnavatele půjde v plné výši o daňově uznatelný náklad (i v případě nadlimitního plnění). Benefit musí být sjednán v pracovní či jiné smlouvě nebo musí vyplývat z kolektivní smlouvy nebo vnitřního předpisu zaměstnavatele.
· Pro výpočet dovolené je, dle zákoníku práce, stanovena fiktivní týdenní pracovní doba 20hodin, bez ohledu na skutečně sjednanou pracovní dobu ve smlouvě DPP.
· Dovolená za kalendářní rok: Dohoda je sjednána na celý rok, 52 týdnů (stejně jako u PP), osoba odpracuje 52 násobků STPD
· Na získání poměrné části dovolené platí pravidlo sjednání dohody min. na 4 týdny, 28 dnů. Zaměstnanec musí odpracovat min. 4 násobek své fiktivní týdenní pracovní doby, tj. min. 80 hodin (včetně případných náhradních dob).
· Výpočet týdenní pracovní doby zaměstnance závisí:
1) na délce pracovní doby a ta je stanovena vždy na 20hodin týdně
2) počtu celých odpracovaných násobků této pracovní doby v daném kalendářním roce (včetně náhradních dob)
3) na výměře dovolené, dle smlouvy (min. 4 týdny)
· Délka pracovní doby se stanoví tak, že:
1) Za každou odpracovanou týdenní pracovní dobu přísluší zaměstnanci dovolená v délce 1/52 této týdenní pracovní doby
2) Vynásobené výměrou dovolené 20 (pevně stanovena), výsledek se zaokrouhlí na celé koruny nahoru
VZOREC VÝPOČTU:
POČET CELÝCH ODPRACOVANÝCH NÁSOBKŮ TÝDENNÍ PRACOVNÍ DOBY/52 * TÝDENNÍ PRACOVNÍ DOBA (vždy 20) * VÝMĚRA DOVOLENÉ (většinou ze zákona min. 4 týdny)
1. Příklad: DPP od 1.6.2024 – 30.9.2024, odpracováno 292
hodin, 4 týdny dovolené
1) Kolik týdenních dob osoba odpracovala? Je to více než čtyřnásobek STPD?
· 292/20 = 14,6, zaokrouhleno dolů, pravidlo 4 násobku je splněno
2) Má sjednánu pracovní smlouvu min. na 28 dní? ANO
3) Na kolik hodin dovolené bude mít osoba právo?
· 14/52 * 20 * 4 = 21,54, zaokrouhleno nahoru na 22 hodin dovolené
2. Příklad: DPČ, doba neurčitá, STPD 8hod., rozvrženo na 2 x 4 hodiny týdně, za rok 2024 odpracoval 416hodin. 4 týdny dovolené
1) Kolik týdenních dob osoba odpracovala? Je to více než čtyřnásobek STPD?
· 416/20 = 20,8, zaokrouhleno dolů, pravidlo 4 násobku je splněno
2) Má sjednánu pracovní smlouvu min. na 28 dní? ANO
3) Na kolik hodin dovolené bude mít osoba právo?
· 20/52 * 20 * 4 = 30,77, zaokrouhleno nahoru na 31 hodin dovolené
3. Příklad: DPP jen na jeden den, odpracované hodiny 6
· Osoba neodpracovala min. 4 násobek fiktivní 20hodinové pracovní doby (80hodin) a DPP netrvá min. 28 kalendářních dní – ani jedno pravidlo pro nárok na dovolenou není splněno
· Níže v tabulce zobrazeny mezní hodnoty nároku pro dovolenou při ročním nároku 4 a 5 týdnů
Roční nárok na
dovolenou |
4 týdny |
5 týdnů |
Nejkratší nárok na dovolenou |
4/52 x 20 x 4 = 6,15 = 7hod. |
4/52 x 20 x 5 = 6,15 = 7,69 = 8hod. |
Nárok za každých dalších odprac. 20hodin |
20hod. – (1/52 x 20 x 4) = 1,54hod. |
20hod. – (1/52 x 20 x 5) = 1,92hod. |
Max nárok pro DPP |
300hod. – (15/52 x 20 x 4) = 23,08 = 24hod. |
300hod. – (15/52 x 20 x 5) = 28,85 = 29hod. |
Max nárok pro DPČ |
(v průměru 20hod/týden = 1040hod/rok) – (20 x 4) = 80hod. |
(v průměru 20hod/týden = 1040hod/rok) – (20 x 5) = 100hod. |
Obr. Údaje MS pro
výpočet dovolené
· V MS PP uživatel zadá skupinu dovolené i u DPP nebo DPČ. Vypočte se nárok a zůstatek dovolené.
· Skupina dovolené může být stejná jako pro hlavní PP. Ze skupiny dovolených se přebírá jenom délka dovolené v týdnech (4 nebo 5 týdnů)
· Skutečná týdenní PD se dosadí vždy na 20 hodin, bez ohledu jakou STPD má osoba v PP
·
Na získání poměrné
části dovolené platí pravidlo sjednání dohody min. na 4 týdny=28
dnů. V PP musí být odpracováno min. 4 násobek fiktivní týdenní
PD, tj. min. 80 hodin
· Výpočet nároku na novou dovolenou se provádí přes plánované (odpracované) hodiny
· V případě, že se dovolená vypočte, tak postup výpočtu se zapíše do poznámky.
· Výpočet reaguje i na vyplněné datum na údaji „předpokládané ukončení“ na záložce PP_mzda, viz. příklady níže
Obr. Zobrazení poznámky při zadání předpokládaného
ukončení
· příklad – předpokládané ukončení 30.6.2024, nárok na dovolenou 5 týdnů, PD 5hod./týden, výpočet 12hodin
Obr. Zobrazení
poznámky s výpočtem ročního nároku na dovolenou při předpokládaném
ukončení 30.06.2024
· V případě, že se dovolená nevypočte (osoba nesplní nárok na výpočet nároku na dovolenou), vypíše se upozornění na obrazovku.
1) není splněno min. trvání DPP 28 dní
2) osoba nemůže do datumu ukončení splnit vzhledem k zadanému PLK minimálních 80 hodin
Obr. Výpis
upozornění, když nevznikne žádný nárok na roční dovolenou
· příklad – předpokládané ukončení 31.3.2024, nárok na dovolenou 5 týdnů, PD 5hod./týden
· Tvoříme úlohu na přepočet dovolené dle OH pro DPP a DPČ, stejně jako je tomu u HPP v menu Operace/Dovolená přepočet – nároku na novou dovolenou za poslední uzavřené období – ve výpočtu se bude počítat jen s STPD 20.
· Od 1.7.2024 bude zaměstnavatel přihlašovat všechny DPP do 8 kalendářních dnů od vzniku DPP
· Zaměstnanci budou účastni pojištění jestliže:
· Mají jednu DPP s příjmem nad 10.500,-Kč (odpovídá 25% z 43.967=10992)
· Mají více DPP (souběžných i postupných) u jednoho zaměstnavatele se souhrnem příjmů 10.500,-Kč a více (odpovídá 40% z 43.967 = 17587)
· Mají DPP (souběžných i postupných) u více zaměstnavatelů a souhrn příjmů ze všech těchto dohod činí nad 17.500,-Kč. Zde by byla osoba pojištěna z každé dohody.
· Od 1.7.2024 bude mít zaměstnavatel povinnost přihlásit e jako zaměstnavatel i pokud bude zaměstnávat pouze osoby na DPP s příjmem pod 10.500,-Kč a taktéž přihlásit zaměstnance na DPP, i když jeho příjem nepřekročí 10.500,-Kč.
· Zaměstnanci vzniká povinnost při souběhu dohod u více zaměstnavatelů nahlásit zaměstnavateli všechny sjednané dohody. Zaměstnavatel ho informuje o povinnosti odvést pojistné, pokud bude součet jeho příjmů od všech zaměstnavatelů vyšší než rozhodná částka vyhlášená od 1.7.2024 ve výši 17.500,-Kč). Toto oboustranné informování by mělo být písemné a tím prokazatelné.
· Nově budou 2 hranice pro účast na nemocenském pojištění a to 10.500,-Kč pro DPP u jednoho zaměstnavatele a 17.500,-Kč pro DPP u více zaměstnavatelů.
· Zaměstnavatel je povinen „dohodářům“ rozvrhovat pracovní dobu nejméně 3 dny před započetím práce (nedohodnou-li se na jiné době seznámení) a to v písemném rozvrhu z důvodu dodržení podmínky dostatečné předvídatelnosti práce
· V DPP i DPČ musí být uvedeny sjednané práce a doba na kterou se dohoda uzavírá
· Zaměstnanci náleží veškeré překážky v práci a minimální příplatky podle paragrafu 115 až 118 zákoníku práce (práce ve svátek, v noci, v sobotu a neděli a ve ztíženém pracovním prostředí).
· Do limitu 300 hodin se nezapočítávají náhradní doby, to znamená, že do celoročního limitu 300 hodin se nezapočítává čerpání dovolené, překážky v práci, atd. Vstupují však do výpočtu hodin nároku dovolené.
· Na zaměstnance se vztahuje nepřetržitý odpočinek, přestávky v práci na jídlo a oddech apod.
· Min. po odpracování 180 dní za posledních 12 měsíců může zaměstnanec požádat o převedení na PP a do 1 měsíce musí dostat písemnou odpověď od zaměstnavatele.
· Hlášení „dohodářů“ (na ČSSZ i na zdravotní pojišťovnu) je zatím dle starých pravidel: DPČ od 4 000 Kč a DPP nad 10 000 Kč. Vyjma „dohodářů“ s dočasnou ochranou, viz Info 2/2023. Tato úprava je součástí konsolidačního balíčku, který ještě není schválený a jehož účinnost se předpokládá aktuálně od 1.7.2024. Nové limity a nová pravidla budou známa až po schválení konsolidačního balíčku v roce 2024. Budeme informovat v Informacích v 2024.
· Od 1.1.2024 vznikne i u DPP a DPČ právo na dovolenou.
· DPP a DPČ mají od 1.10.2023 charakter HPP. Platí pro ně takřka stejné výhody, ať už legislativní nebo vnitropodnikové. Dle legislativy se dohod netýká odstupné, nepřísluší jim náhrada odměny po dobu trvání překážek dle paragrafu 199 (jiné důležité osobní překážky v práci jako jsou např. vyšetření, očkováním svatba, úmrtí, narození dítěte, doprovod apod.) a dle paragrafu 200-205 (překážky v práci z důvodu obecného zájmu – např. školení, pracovní volno související s akcí pro děti a mládež, pracovní volno související s brannou povinností, dárce krve, apod.). Dohodáři nemohou být převedeni na jinou práci. Nemají nárok na příplatek za přesčas. Podnik si může způsob odměňování upravit vnitřním předpisem.
· Zaměstnavatel bude povinen od 1.4.2023 přihlašovat i nepojištěné osoby s dočasnou ochranou na ČSSZ podle § 94 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění.
· Týká se nástupu zaměstnanců-cizinců požívajících dočasné ochrany podle zvláštního právního předpisu (dále jen „zaměstnanec s dočasnou ochranou“), činného na základě dohody o pracovní činnosti, jehož zaměstnání je zaměstnáním malého rozsahu podle zákona o nemocenském pojištění, nebo zaměstnance s dočasnou ochranou činného na základě dohody o provedení práce.
· Oznámení o nástupu do zaměstnání se bude u zaměstnanců dočasné ochrany s DPP a DPČ podávat do 8 kalendářních dnů od nástupu bez ohledu na to, zda vznikla účast na nemocenském pojištění – evidovány tedy budou i dosud nepojištěné DPP nebo DPČ, avšak pouze u této skupiny zaměstnanců
· Nástup do zaměstnání se bude provádět na stávajícím formuláři Oznámení o nástupu do zaměstnání přes ePodání, tzn. stejným způsobem jako dosud.
· Zaměstnanci – osoby dočasné ochrany, kteří jsou již na DPP nebo DPČ zaměstnáni a dosud nejsou přihlášeni, musí být přihlášeni zaměstnavatelem do 30 kalendářních dnů ode dne nabytí účinnosti zákona.
· Povinnost pro zaměstnavatele neplatí pouze, pokud dotčený pracovněprávní vztah skončí do 30 kalendářních dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
· Řešení jsme uživatelům odeslali automatickou reinstalací dne 6.4.2023. vystavili jsme Informace 2/2023
· Do číselníku C5500-Pracovní poměry je přidaný nový sloupec: SP / Tvorba ONZ (SP_TvorbaONZ), kde je nastaven kód 2:
1 - Dle nastavení výpočtu odvodu na SP (VypocitavatSP)
2 - Vždy tvořit formulář ONZ (dočasná ochrana)
· Do číselníku C5500 byly vygenerované nové PP pro dočasnou ochranu (v kódu na 2.místě je znak “9”, narozdíl, od kódů, které jste používali), abychom zajistili unikátnost kódu.
Obr. Číselník
pracovních poměrů s novými kódy určené pro zaměstnance s dočasnou
ochranou
· Při pořízení nového PP se postupuje stejně jako u jiného PP, jen s tím rozdílem, že si uživatel vybere jeden z nových kódů PP a na závěr musí být zatržené políčko: Tvorba formuláře ONZ, viz. obr. níže
· Doporučujeme i u stávajících PP, kde platí dočasná ochrana, změnit v období 04.2023 pracovní poměr na nový, který bude odpovídat dočasné ochraně. I z důvodů možných rozborů a výstupů v sestavách.
Obr. Příklad:
Pořízení PP s kódem dočasné ochrany a automatickou tvorbou formuláře ONZ
· Po odchodu z karty osoby se automaticky vytvoří přihláška u zaměstnance s dočasnou ochranou
Obr. Zobrazení
automatické přihlášky u DPP s dočasnou ochranou
· MS Osoby/Export-Import/Oznámení o nástupu-ukončení zaměstnání
· Přes ikonku „Nový export“ s akcí 1 (pro nástup) uživatel založí nový záznam pro export
· Do filtru uživatel vyplní :
Akci 1 (nástup),
Osobu a pořadí PP
Období, ve kterém má osoba nástup
Do údaje „Vybrat osoby“ vyplní kód 2 (výběr ze všech osob MS - tím se zajistí, že program nebude hledat jen u osob povinných)
Obr. Vyplnění filtru
pro přihlášení osob s dočasnou ochranou
· Přes ikonku + uživatel přidává další osoby do stejného exportu.
· Opakování z roku 2023 ZDE, kapitola 1.4.
· V květnu roku 2023 byl upřesněn výklad k zápočtu odpracovaných hodin pátého týdne dovolené do VYMĚŘOVACÍHO ZÁKLADU připadajícího na jednu odpracovanou hodinu. Jedná se o pravidlo nepřekročení hodnoty 463,726Kč po výpočtu ČM.
·
Z důvodu rovnosti všech zaměstnavatelů při
čerpání slevy se objevil výklad, že „SICK
DAYS“ i 5. týden dovolené, které jsou zaměstnavatelem dobrovolně poskytnuty
nad rámec Zákoníku práce, nelze počítat
za odpracované hodiny pro zjišťování výše vyměřovacího základu (VZ) za hodinu.
·
Závěr: Hodiny
za 4. týdny zákonné dovolené by se MĚLY
napočítávat do vyměřovacího základu připadajícího na jednu odpracovanou hodinu.
Hodiny 5.tého týdne dovolené nad rámec zákonné dovolené, by
se do vyměřovacího základu připadajícího na jednu odpracovanou hodinu započítat
NEMĚLY.
· Z tohoto důvodu je třeba odlišit tzv. nadlimitní dovolenou od zákonem stanovené minimální dovolené
· Bude vznikat jen u osob, které budou mít nastavenou slevu z odvodu ze sociálního pojištění za podnik v MS na údaji „Sleva SP“(záložka Všeob). To znamená, že zaměstnanec splní pravidlo kratšího úvazku do 30hod. týdně a zároveň splní další kritérium viz. Změny 2023, Zákon 216/2022 sb. – sleva 5% na sociální zabezpečení za vybrané osoby s kratší pracovní dobou.
· Pokud bude splněno pravidlo, že je vybrán v MS na údaji Sleva SP jiný kód než 0, tak bude při čerpání dovolené vznikat ve mzdách nadlimitní dovolená s DM 4151/0 – Dovolená nadlimitní (ČM).
· Nadlimitní dovolená musí být zadána v číselníku C5111 Nároky na dovolenou a pracovní volno. Uživatel si zde zadává roční nárok na dovolenou u skupiny dovolené. Pokud je na podniku schválen vyšší roční nárok na dovolenou než zákonem stanovený, tak si uvede počet týdnů nad rámec zákona do nadlimitní dovolené, do sloupce Roční nárok – týdny/z nové nadlimitní
· Zůstatek „Nadlimitní dovolené“ se bude převádět do dalšího roku. V MS, na záložce PP_mzda je v části „Dovolená“ nový údaj „Nadlimitní“
· Po výpočtu ČM se na sestavě zobrazí osoby, kterým se nadlimitní dovolená spočítala.
· Ve mzdových přehledech „Mzdy – barevně a Mzdy kontrola“ se na řádce s DM 4151/0 – Dovolená nadlimitní (ČM), uvede vypočtený počet hodin nadlimitní dovolené, a to včetně popisu výpočtu nadlimitních hodin dovolené na údaji „Výpis“.
· Příklad u osoby 28:
1) V MS zál. PP_mzda zadán na údaji „Kalendář“, kalendář 20, který má nastavenu pracovní dobu 4hodiny denně/20 hod. týdně.
2) V MS. Zál. Všeob má nastavenu slevu SP dle zákona 216/2022 Sb.
3) Podle skupiny dovolené 24, nastavené v MS, zál. PP_mzda, má nárok na 5 týdnů dovolené.
4) V číselníku C5111 je u skupiny 24 nastaven nárok na 5 týdnů dovolené ročně, z toho je 1 týden zadán do dovolené nadlimitní.
5) Nadlimitní dovolená dosazená do MS je vypočtená z ročního nároku na dovolenou 142hod./5 týdnů za rok = 28,4, tedy 28 hodin
· Ve mzdách zadáno čerpání 2 dnů/8-mi hodin nové dovolené u této osoby v období 06.2023. Vznikne DM 4110/0- Dovolená nová a DM 4151/0 – Dovolená nadlimitní (ČM).
· Na údaji „Výpis“ v přehledu Mzdy – barevně, Mzdy kontrola, je po výpočtu ČM vidět popis výpočtu:
8/(142/28) = 8/5,071428 = 2
(zaokrouhluje se matematicky)
· Nadlimitní dovolená se vypočte tak, že počet čerpaných hodin 8 se vydělí podílem zůstatku nové dovolené 142 a zůstatku nadlimitní dovolené 28. Hodnota se zapíše mínusem do údaje sloupce „Ostatní“ a v MS se poníží počet nadlimitních hodin 28 o 2 vypočtené hodiny na 26.
Obr. čerpání
dovolené v měsíci 06,07 a 08.2023, vznik nadlimitní dovolené
Výpočet
nadlimitní dovolené v 06.2023
Výpočet nadlimitní dovolené v 07.2023
Výpočet nadlimitní dovolené v 08.2023
·
Whistleplowing – jedná se o zřízení funkce
pověřené osobě, která bude řešit připomínky zaměstnanců
·
pro podniky nad 50 zaměstnanců platí od
15.12,2023
·
Pověřená osoba na podniku získává odměnu za tuto
činnost přes pořízený DM 5130. Je nastavený s odvody.
·
Výchozí účtování nastaveno na 521100
Obr. číselník Druhy
mezd C05006M a zobrazení DM 5130 - Whistleblowing
Obr. Zobrazení
pořízené odměny DM 5130 na VL
· Kvůli legislativě platné od 1.2.2023 jsme pro Vás doplnili nové sestavy pro Uplatnění záměru a Skončení záměru slevy na pojistném za zaměstnance z odvodu sociálního pojistného za podnik
· 16.3.2023 odesláno AR
· Do sestav modulu MS osoby doplněno do stromečku MZSPS Sleva z odvodu na sociálním pojištění – podnik. Najdete zde sestavu, jak pro Uplatnění záměru ( MZSPSU/001 Za osobu, 002 Za příjmení, jméno, titul), tak pro Skončení záměru (MZSPSK/001 za osobu)
· Sestavy můžete použít pro podpis zaměstnance, který Vám stvrdí, že o záměru firmy uplatňovat slevu na pojistném za jeho osobu, ví.
· Do filtru stačí uvést období, ve kterém uživatel nastavil slevu SP z odvodu za podnik do MS osoby, na 1. záložku s všeobecnými údaji (viz. dokument Změny mezd 2023, kapitola 1.4. ZDE)
· Program automaticky zobrazí sestavu všech osob, u kterých v daném období došlo ke změně (Uplatnění/Skončení)
·
podpůrčí doba při nemoci je zohledněna ve výpisu
nemocenských, v přehledu Nemocenské
dávky – mzdy
· na konci řádky 1. úrovně, kde má osoba rozepsané údaje o nemoci je nový údaj „Konpodpdoby“ – konec podpůrčí doby. Je zde u každého záznamu o nemoci uveden datum konce podpůrčí doby.
1) U důchodců se jedná o podpůrčí dobu 70 dní od 15-tého dne nemoci, tj. od prvního dne, kdy začala platit ČSSZ, se počítá 70 dní.
Obr. Důchodce, osoba 24 – zobrazení
Informace o konci Podpůrčí doby v 1 a 2. úrovni přehledu Nemocenských
dávek
· V údaji „Výpis“, ve 2. úrovni prohlížeče je i zobrazen den, kdy končí podpůrčí doba. Zde ukázka na osobě 24, kde začátek nemoci byl 12.5.2023 a 3.8.2023 je právě 70 dní, tudíž 84 den nemoci končí popůrčí doba u této osoby – důchodce.
2) Nedůchodci mají konec podpůrčí doby 380 den od prvního dne nemoci.
Obr. Nedůchodce, osoba 70 – zobrazení
Informace o konci Podpůrčí doby v 1 úrovni přehledu Nemocenských dávek
· Na údaji „Konpodpdoby“ v 1. úrovni prohlížeče je zobrazen den, kdy končí podpůrčí doba, pokud by nemoc trvala i nadále. Zde ukázka na osobě 70, kde začátek nemoci byl 13.1.2023 a 27.1.2024 by nastal konec podpůrčí doby. Uplynulo by 380 dní od začátku nemoci.
· Do přehledu Mzdy – barevně a Mzdy – kontrola doplněny další údaje do Výpisu k legitimaci a době nemoci od – do a to:
1) OH – odpracované hodiny
2) Částka náhrady Celkem bez zaokrouhlení
· Do přehledu Mzdy – barevně a Mzdy – kontrola doplněno k DM 9999/2 – Doplatku na účet kromě výše ČM, HM i částka náhrady po zaokrouhlení za údaj Nemoc.
Obr. Přehled Mzdy – barevně a zobrazení
částky celkové náhrady za 14 dní nemoci
Číslo chyby |
Znění chyby |
Chyba
55 -
Kontrola odeslání formuláře Příloha k žádosti o |
Není
odeslaná "Příloha k žádosti o dávku" |
Chyba
56 -
Kontrola odeslání formuláře Hlášení o ukončení nemoci |
Není
odeslané "Hlášení o ukončení nemoci". |
Chyba
300 – Kontrola na rozdíl mezi tabulkami KFR a
KFH, problém vznikne při účtování dokladu |
'Doklad je zaúčtován, ale nemá hlavičku
ve mzdách' |
Chyba
501 – Kontrola na počet období
v číselnících plánovacích kalendářů (C5102 a C5103) |
U
kalendáře XY nesouhlasí počet období v C5102 a C5103 za rok 2023 |
Chyba
505 – kontrola na nepřečtené zprávy
v modulu MH a MZ |
'Máte nepřečtené zprávy mzdových subsystémů' |
Chyba
506 - Kontrola na nevyplněnou pracovní dobu
u použitých plánovacích kalendářů v MS |
U
kalendáře XY nejsou vyplněné hodiny od/do v aktuálním roce |
Chyby
507 - Kontrola na neproplacenou dovolenou
STAROU při ukončení PP |
Osoby
nemají proplacenou STAROU dovolenou |
Chyby
508 - Kontrola na neproplacenou dovolenou
NOVOU při ukončení PP |
Osoby
nemají proplacenou NOVOU dovolenou |
Chyba
509 - Kontrola na hodiny a přestávky
plánovacího kalendáře |
U
kalendáře XY nesouhlasí hodiny z hodin od/do mínus přestávky
v aktuálním roce |
Chyba
511 – Kontrola na hodiny svátku
v plánovacím kalendáři |
!Nevyplněné
hodiny ve svátek! |
Chyba
512 – Kontrola na prametr ČM, když jsou
vytvořeny PP |
Parametr zpracovaných ČM je 0 ale jsou
vytvořeny převodní příkazy |
Chyba
513 – na kód pracovní činnosti pro ČSSZ |
Kód pracovní činnosti '- Nehlásí se
OSSZ' je nesprávně nastaven u aktivních osob |
Chyba
514 – kontrola na evidenční stav a druh
pracovní činnosti u DPP a DPČ |
U DPP nebo DPČ není správná kombinace
Druhu pracovního poměru a evidenčního stavu |
Chyba
515 - Kontrola plánovacích kalendářů na
vyplněné hodiny ve volný den |
!Vyplněné
hodiny ve volný den! |
Chyba
516 – Kontrola na nevyplněnou funkci v MS |
Na PPMzda není vyplněná Funkce
minimálně u jedné aktivní osoby, nelze poté využívat plnou funkčnost programu |
Chyba
517 – Kontrola na provedenou změnu kódu
výpočtu v MS po již uloženém dokladu |
Kód výpočtu na uloženém dokladu je jiný
než v MS osob (je zapnutý dopočet na doklad) (Mohlo
dojít k nesprávnému dopočtu HM - zkontrolujte si v MS údaj Kód výpočtu a kód,
pod kterým byl doklad ze STMD vygenerován) |
· Dne 13.4.2023 odeslány AR nové kontrolní chyby modulu MZDY
· Program se dívá na elektronické zpracování formulářů v menu Export-Import. Jakmile nenajde záznam o vytvořeném xml souboru (uživatel využije buď tlačítko „XML“ a naimportuje na www stránky ČSSZ nebo využije tlačítko „EXPORT do ČSSZ“, kde se XML tvoří automaticky), tak zobrazí níže uvedené chyby 55 a 56 v chybovníku.
· Po vyvolání XML se vždy objeví cesta a název souboru, kam se soubor uloží
· chyba 55 (ND) Není odeslaná "Příloha k žádosti o dávku"
· chyba 56 (ND) Není odeslané "Hlášení o ukončení nemoci".
Obr. Chybová hláška
506 - kontrolní režim IMES
· Počet chyb v modulu na této ikoně se vždy aktualizuje při vstupu do modulu.
· Dne 01.08.2023 odeslána AR chyba 506 modulu MZDY
· Protože na podnicích narůstají kontroly na pracovní dobu a podniky jsou pokutovány, pokud nemají vyplněnou pracovní dobu u plánovacího kalendáře, vytvořili jsme pro Vás novou kontrolu.
· Objeví se, pokud program zjistí, že u kalendáře po dnech chybí vyplněná pracovní doba od – do. Program sleduje jen použité kalendáře přiřazené osobám v MS.
Obr. Chybová hláška 506 - kontrolní režim IMES
· Je třeba si zobrazit přehled plánovacího kalendáře, kterému se zobrazuje chyba, v modulu MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn.
· Do filtru si uživatel zadá do údaje „Období“ období, kde byla chyba, viz. výše 06.2023. Do údaje „Kalendář“ si uživatel zadá dle výběru chybový kalendář.
· Zobrazí se v přehledu rozpis kalendáře po dnech. Uživatel se podívá do sloupce OD a DO, kde není zadána pracovní doba u kódu P – pracovní den.
· Pracovní dobu si zadá takto. Přes menu Operace/plánovací kalendář po dnech C5102/editace PK po dnech se zobrazí filtr pro zadání pracovní doby do zvoleného období. Jsou varianty:
1)
Doplnit
si pracovní dobu od začátku kalendáře, do tzv. matrice pro opakování a dle
matrice rozgenerovat až do budoucího data, např. 31.12.2040 – spraví se tak
pracovní doba i zpětně
2)
Doplnit
si pracovní dobu do chybového období, tedy 06.2023, zde si označit matrici pro
opakování s vyplněnou pracovní dobou a rozgenerovat do budoucího data –
spraví se jen od tohoto období do budoucna
3)
Doplnit
pracovní dobu od začátku roku, tedy do období 01.2023, označit si matrici pro
opakování s vyplněnou pracovní dobou a rozgenerovat matrici do budoucna –
spraví se od začátku roku do budoucna
1. Výchozí stav po vyplnění filtru
2. Doplnění pracovní doby od –do a označení matrice pro opakování pracovní doby. Pracovní doba od 6-18 hod. je 12 hod. V tomto případě je nastavena v číselníku C5101 přestávka 0,5 hod. po 4 hodinách. Program dosadil denní pracovní dobu do rozpisu PLK po dnech 11 hodin, 1 hodina je přestávka.
3. Na zápatí obrazovky tlačítko ULOŽIT a křížkem vpravo nahoře z obrazovky odejít
4. Postup generování kalendáře dle zadané matrice – vyvolání úlohy přes menu
5. Objeví se filtr pro zadání. Uživatel vyplní údaje Kalendář (číslo kalendáře, kde doplnil pracovní doby) a období matrice, kde si zaškrtnul opakování pracovní doby. Zvolí datum do budoucna, do kdy chce mít PLK naplněný. Svátky náhradou zatrhne, pokud jsou placené náhradou, jinak ponechá nezatržené. Vyplní začátek vyrovnávacího období a délku vyrovnávacího období v týdnech (26, 52). Potvrdí OK.
6. Vygeneruje se již vyplněný PLK s pracovní dobou do přehledu, kde je na začátku řádky ve sloupci M – zatržená matrice. Ve sloupci od – do jsou již vyplněné pracovní doby rozgenerovány až do vámi zvoleného období, zde 31.12.2040.
7. Chyba z chybovníku (Kontrolního režimu dle modulů) po opětovném vstupu do IMES nebo po přepočtení ukazatele na pravé tlačítko myši (Výpočet kontrolního režimu), zmizí.
·
Pokud je plánováno více směn na jeden den,
ošetřeno ve verzi pro rok 2024.
· Program zjistí, zda se v minulosti plánovací kalendář používal a porovná ho na aktuální rok. Pokud nenajde kalendář rozgenerovaný ve všech obdobích aktuálního roku (řídí číselníky C5102 a C5103), potom zobrazí chybovou hlášku.
Obr. Chybová hláška 501 - kontrolní režim
IMES
· Jako v předchozí chybě 506 si Uživatel plánovací kalendář zobrazí v přehledu modulu MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn. Najde si uloženou matrici a následně rozgeneruje pracovní dobu po dnech stejným postupem i do dalších budoucích období, např. do 31.12.2040.
· Po opětovném vstupu do IMES chyba z chybovníku zmizí
· Z důvodu zapomínání proplacení dovolené po ukončení PP jsme pro Vás připravili kontrolu
1) Na proplacení nové dovolené (chyba 508)
2) Na proplacení staré dovolené (chyba 507)
Obr. Chybová hláška 507 a 508 - kontrolní režim IMES
· Pokud ukončí osoba PP, měla by mít v MS na údaji „Dovolená Stará“ a „Dovolená Nová“ hodnotu 0. Pokud zbydou v MS nějaké hodiny dovolené, vznikne tato chyba.
Obr. Osoba 13/1 – po výstupu zůstal zůstatek staré dovolené 160 hodin a nové dovolené 10 hodin.
· Z výše uvedeného obrázku je patrné, že nedošlo při ukončení PP k proplacení staré a nové dovolené. Uživatel mohl z nějakého důvodu dovolenou dodatečně pokrátit a proplatit část hodin a zde zapomněl smazat zůstatek hodin, nebo hodiny zapomněl skutečně zaplatit.
· Pokud se uživateli zobrazuje chyba s hodinami a zapomněl pouze hodiny dovolené smazat, vstoupí do otevřeného období (v uzavřeném období opravit nelze) a v MS si na údaji opraví ručně na hodnotu 0.
· Pokud uživatel zapomněl hodiny zaplatit, je upozorněn touto chybou, která se mu zobrazí i po výpočtu ČM. Zadá proplacenou dovolenou a chybě se předejde. Jakmile je stav údaje dovolené v MS při ukončení PP 0 hodin, chyba zmizí.
· V přehledu Mzdy – barevně a Mzdy – kontrola se u DM 9999 Doplatku na účet zobrazuje uživateli na údaji „Výpis“ kontrola o neproplacené Nové/Staré dovolené.
Obr. Osoba 29/1 – po
výstupu a následném spočítání ČM hlásí přehled Mzdy-barevně chybu 507 a 508
· Program se podívá na nastavené hodiny v plánovacím kalendáři od/do a odečte zadanou přestávku u kalendáře v C5101 ve sloupci „Přestávka hodiny/Kolik“
· Pokud hodiny plánovacího kalendáře, po odečtení přestávky, nesouhlasí, zobrazí se níže chyba 509.
Obr. Chybová hláška
509 - kontrolní režim IMES
· Jako v předchozích chybách si Uživatel zobrazí plánovací kalendář v přehledu modulu MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn. Najde si uloženou matrici, opraví si hodiny od/do a následně rozgeneruje pracovní dobu po dnech stejným postupem i do dalších budoucích období, např. do 31.12.2040.
· Po opětovném vstupu do IMES chyba z chybovníku zmizí
· Program se podívá na nastavené hodiny SVÁTKU v plánovacím kalendáři. Pokud zjistí, že nejsou hodiny svátku v tento den zadány (viz. obr. níže přehled Návrhu směn - MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn) , zobrazí chybu v chybovníku, po výpočtu ČM a v přehledu plánovacího kalendáře Návrh směn – kalendář. !Nevyplněné hodiny ve svátek!
Obr. Chyba 511
zobrazená v přehledu „Návrh směn – kalendáře“
Obr. Chybová hláška 511 – kontrolní režim IMES
· Jako v předchozích chybách si Uživatel musí zeditovat plánovací kalendář. V přehledu modulu MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn si zobrazí měsíc, kde má chybový stav. Přes editaci plánovacího kalendáře (Operace, plánovací kalendáře po dnech/ editace PK po dnech) si opraví chybějící hodiny svátku a záznam uloží.
· Po opětovném vstupu do IMES chyba z chybovníku zmizí
· Program se podívá na záznamy volných dnů v plánovacím kalendáři. Pokud zjistí, že jsou zadané hodiny ve volný den (viz. obr. níže přehled Návrhu směn - MZ/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky/Návrh směn) , zobrazí chybu v chybovníku, po výpočtu ČM a v přehledu plánovacího kalendáře Návrh směn – kalendář. !Vyplněné hodiny ve volný den!
Obr. Chybová hláška 515 – kontrolní režim IMES
· Pokud se nejedná o 100% chybu a uživatel si logicky zdůvodní příčinu, proč se mu chyba zobrazuje, tak má možnost si uvedenou chybu přiřadit do výjimek. Může se jednat např. o:
· Srážky dohodou za stravenky v rámci insolvence (je podepsaná smlouva o srážce ještě před vyhlášením insolvence)
· Přihlaste osobu na VZP – uživatel jí přihlásil ručně, nevytvořil XML soubor a neodeslal přihlášku elektronicky
· Není odeslané Hlášení o ukončení nemoci – jedná se o osobu, které nemoc skončila po ukončení PP
· V těchto logicky zdůvodněných případech si uživatel může zobrazenou chybu přes pravé tlačítko myši uložit do výjimek a z kontrolního režimu mu, po přepočítání kontrolního režimu, zmizí.
Obr. Přidání chyby do
výjimky
Obr. Zobrazení chyb a
výjimek v kontrolním režimu, Výpočet kontrolního režimu (aktualizace)
· Pokud zobrazované chyby v kontrolním režimu uživatel neodstraní, zobrazí se ještě jednou při uzávěrce období.
· Uzávěrku zobrazené chyby neblokují, pouze se chyby zobrazí a připomene se uživateli, že je neodstranil nebo nedal do výjimky.
·
Popsáno v dokumentaci Matriční soubor a osobní evidence/14. Plánovací kalendáře/kap. 3.
Přehledy plánovacích kalendářů a práce s nimi, dokumentace ZDE
· V modulu Mzdy/Přehledy/Plánovací kalendáře, vyrovnávací období, příplatky najde uživatel úlohy pro práci s plánovacími kalendáři. Od verze roku 2024 jsou doplněny další úlohy pro práci s plánovacím kalendářem. Nyní lze pracovat s kalendáři 2 způsoby, jak přes menu Operace/Plánovací kalendáře, tak přímo z přehledů.
· Jsou doplněny úlohy na výmaz nepoužitých plánovacích kalendářů a úlohy na přečíslování plánovacích kalendářů (obdoba přečíslování osob v MS)
· V úlohách jsou zabudované kontroly na zákoník práce a zobrazují se již při tvorbě nového kalendáře.
· Než si uživatel začne nový kalendář zakládat, je třeba vědět jednotlivé parametry, které mají na založení kalendáře vliv. Jednotlivé údaje filtru pro založení kalendáře jsou popsané níže.
Obr. Úlohy na plánovací kalendáře v menu přehledy
· Po zvolení úlohy „Založení nového kalendáře“ se uživateli objeví filtr pro zadání jednotlivých parametrů, které mají na vytvoření nového kalendáře vliv.
Popis filtru (verze od 01.2024)
Údaje filtru |
Popis |
Označení nového PK |
Uživatelem zvolený číselný kód, který se mu bude nabízet v MS ve výběru na údaji „Kalendář“ na záložce PP_mzda. Musí mít jiné označení, než stávající založené kalendáře). |
Název kalendáře |
Uživatelem zvolený název kalendáře |
Denní pracovní doba nového PK |
Doba, kterou má denně zaměstnanec odpracovat |
Pracovní režim (dle §78) |
Uživatel si vybere jeden, ze 3 možných pracovních režimů
|
Kratší týdenní PD (dle §79) |
Uživatel vyplní, pokud se nejedná o PLK na celou pracovní dobu (40/38,75/37,5hod), ale např. jen 20hodin týdně, … |
Po, Út, St, Čt, Pá, So, Ne |
Uživatel si může vyplnit jen v případě, že opakující se cyklus pracovní doby není delší než týden. Např. osoba bude pracovat pokaždé jen v Po, St, Pá. Jinak nevyplňuje a posléze si založí PLK po dnech, kde si opakující se cyklus nastaví. |
Začátek vyrovnávacího období |
Datum, od kterého se počítá 26/resp. 52 týdnů |
Vyrovnávací období (týdny) (VO) |
Přednastavená hodnota 26 = maximální délka vyrovnávacího období v týdnech (v případě potřeby si uživatel vymaže nebo změní na hodnotu, dle kolektivní smlouvy, např. 52 u podniku s odbory) Je třeba vyplnit u PLK s nerovnoměrným rozvržením pracovní doby a v souvislosti s prací přesčas. V některých týdnech je více hodin, v některých je méně hodin, než je stanovená týdenní pracovní doba. Dle ZP může být nejvýše 26 týdnů a jen kolektivní smlouva může prodloužit na 52 týdnů. Délka VO nesmí překročit zákonnou hranici, nebude začínat tedy každý rok od 1.1., ale bude docházet k posunu o pár dní. Pokud je 26 týdnů a VO začíná 1.1., končí 1.7. a od 2.7. začíná další VO, které trvá do 30.12. Od 31.12. začíná další VO. V roce, který má 365 dní, nám vždy jeden den bude přebývat (52*7 = 364). |
Přestávka po |
Uživatel si zvolí, po kolika hodinách má být u tohoto plánovacího kalendáře přestávka. Vyplní číselnou hodnotu nebo ponechá prázdné. |
Přestávka – délka |
Uživatel vyplní délku přestávky, číselnou hodnotu. Např. 0,5 |
Nárok dovolené (týdny) |
Uživatel doplní hodnotu 4, 5, … týdnů, dle ročního nároku na dovolenou na příslušném podniku |
Parametry pro HM a Doch |
Přes výběr si uživatel vybere plánovací kalendář, od kterého se mají převzít parametry pro tvorbu hrubé mzdy a pro docházku, případně parametry pro terminál |
Rozpis směn (A/N) |
N - znamená NE, - vyplní se, když se nezakládá plánovací kalendář po dnech A - znamená ANO, - vyplní se, když se zakládá plánovací kalendář po dnech a následně se uživateli zobrazí měsíc pro nastavení rozpisu směn a matrice pro opakování |
· Vyvoláním úlohy si uživatel může nastavit až další 3 kalendáře najednou a to posunutím o určitý počet dní.
· Výchozím kalendářem je již existující kalendář, podle kterého vznikají další nadefinované kalendáře. Ve filtru uživatel uvede počet dní posunutí opakujícího se cyklu u vznikajících nových kalendářů vzhledem k výchozímu kalendáři.[i]
· Níže v přehledu se zobrazí všechny kalendáře vedle sebe
· Úloha, která rozgeneruje již zadanou matrici do dalšího období. Pokud si uživatel není jistý, v jakém období je matrice zadána, zobrazí si „Přehled kalendářů“, kde na údaji „Matrice od-do“ je matrice zapsána.
· Uživateli se nabídne filtr, kde si zvolí od již vybraného kalendáře období, kde je matrice historicky zadána a Datum Do kdy chce matrici nakopírovat. Pokud jsou u kalendáře svátky placené náhradou, zatrhne na tomto údaji, jinak zůstane prázdné. Zvolí si začátek vyrovnávacího období a délku vyrovnávacího období (26 ze zákona, nebo vnitřním předpisem stanovena jiná délka).
· po zadání OK se vygeneruje přehled "Generování dle matrice" s nově vytvořeným PLK po dnech, kde je podrobně rozepsána pracovní doba každého dne včetně všech zákonných příplatků. Zobrazí se hodiny příplatku za práci v noci. Následně se matrice opakuje a je na přehledu zobrazeno graficky.
· Na konci přehledu (v posledních sloupcích) se uživateli ukáže i kontrola na Odpočinek mezi směnami, počet naplánovaných hodin za vyrovnávací období, začátek vyrovnávacího období, rozdíl naplánovaných hodin vyrovnávacího období a konec vyrovnávacího období. Pokud by se hodnota na údaji „Limit“ a „Celkem“ nerovnala, musel by uživatel během vyrovnávacího období buď přidat (vytvořit plánovaný přesčas), nebo hodiny ubrat.
· Úloha je určena pro přečíslování kalendáře, včetně výmazu původního a jeho uložení do archivu. Pokud měly osoby PLK v MS zadán, byly automaticky převedeny na nové číslo PLK.
· Po vyvolání úlohy se nabídne filtr pro zadání původního čísla kalendáře a pro zadání nového čísla pro přečíslování. Níže byl PLK 55 přečíslován na 56.
· Úloha je určena pro přečíslování kalendáře, bez výmazu starého kalendáře.
· Na nový kalendář jsou automaticky převedeny osoby kalendáře, který je přečíslován. Kalendář bude označen jako neaktivní.
· Po vyvolání úlohy se nabídne filtr pro zadání původního čísla kalendáře a pro zadání nového čísla pro přečíslování.
· Pokud se zvolí ve filtru neexistující kalendář pro přečíslování, zobrazí se výpis: „Kalendář původní neexistuje, nelze přečíslovat“. Hláška je označená červeně jako chybový stav.
· Vyvoláním úlohy se převedou skupiny osob, které mají stejný PLK na nové číslo PLK, buď ze stejného střediska, výkonem práce nebo se stejným kmenem
· Následně se uživateli zobrazí výpis s provedenou změnou. Níže je vidět, že osoby neměly PLK 35 přiřazený, tudíž v uvedeném období se na nový kalendář nikdo ze střediska 100 nepřevedl.
· Níže je vidět, že osoby s PLK 9991 ze střediska 310 - Dílny se mají převést na kalendář 1
· Níže je vidět, že ve výpise se převedly 3 osoby na nově zvolený kalendář 1
· Vyvoláním úlohy se zruší nabízení kalendáře v nabídce matričního souboru na údaji „Kalendář“ na záložce PP Mzda. Kalendář zůstane v evidenci pro možné pozdější využití. Nebude se nabízet do výběru.
· Před provedením úlohy se ještě program zeptá „Opravu nastavit kalendář XY jako neaktivní“? Po potvrzení se zobrazí hláška: Kalendář XY nastaven jako neaktivní“.
· Po potvrzení se zobrazí přehled s kalendářem, kde je uvedeno na údaji „Nabízet“ bez zatržení
· Vyvoláním úlohy se obnoví nabízení kalendáře v nabídce matričního souboru na údaji „Kalendář“ na záložce PP Mzda. Bude se nabízet do výběru.
· Před provedením úlohy se ještě program zeptá „Opravu nastavit kalendář XY jako aktivní“? Po potvrzení se zobrazí hláška: Kalendář XY nastaven jako aktivní“.
· Po potvrzení se zobrazí přehled s kalendářem, kde je uvedeno na údaji „Nabízet“ se zatržením
· Uživatel si na „Přehledu kalendářů“ vyfiltruje kalendáře, které nejsou použité v MS, tj. na údaji „Výpis“ se zobrazí informace „Kalendář není v datech, lze udělat výmaz“. Zvolí si jeden kalendář k výmazu.
· Vyvoláním úlohy uživatel vymaže nepoužívaný kalendář. Program se zeptá: „Opravdu vymazat kalendář XY“?
· Po potvrzení výmazu se zobrazí informace
· Uživatel si na „Přehledu kalendářů“ vyfiltruje kalendáře, které nejsou použité v MS, tj. na údaji „Výpis“ se zobrazí informace „Kalendář není v datech, lze udělat výmaz“
· Po spuštění úlohy se program zeptá: "Opravdu vymazat všechny neaktivní kalendáře"?
· Pokud se potvrdí OK, vymažou se všechny nepoužívané kalendáře a zobrazí se hlášky o provedení výmazu ve všech číselnících plánovacích kalendářů, C5101, C5102, C5103.
· Přehled, na kterém jsou všechna data z číselníků plánovacích kalendářů na jednom místě.
· Bude jedním z hlavních přehledů modulu Mzdy, kde může uživatel přímo pracovat s plánovacími kalendáři a nemusí vyvolávat další menu nebo přehledy.
· Má 3 úrovně:
1. Úroveň – všechny založené PLK včetně nepoužívaných, které jsou zvýrazněny žlutou barvou
2. Úroveň – zobrazení C5103 kalendáře, na kterém stojím v 1. úrovni přehledu
3. Úroveň – zobrazení C5102, rozpis směn PLK, na kterém stojím v první úrovni přehledu
· Dodělány úlohy z předešlé kapitoly na pravé tlačítko myši. Zobrazí se všechny úlohy z přehledů.
· Uživatel se postaví na kalendář, na kterém chce případně provést změnu, zobrazí si pravé tlačítko myši a vybere úlohu, kterou chce provést.
· Do výchozího přehledu MS osob dodělány do 2. úrovně prohlížeče další záložky:
1) ZP – export změn
2) Oznámení o nástupu/ukončení zaměstnání
3) ELDP
4) Rozpis směn
5) Změny zaměstnání
· Níže je zobrazena osoba 9 a její jednotlivé nové záložky a načtenými záznamy z exportů Zp, OSSZ, z plánovacího kalendáře a celý průběh zaměstnání této osoby na jednotlivých pracovních poměrech.
Obr. Zobrazení osoby 9 v MS a záložka
ZP-export změn
Obr. Zobrazení osoby 9 v MS a
záložka Oznámení o nástupu/ukončení zaměstnání
Obr. Zobrazení osoby 9 v MS a záložka
ELDP
Obr. Zobrazení osoby 9 v MS a záložka
Rozpis směn
Obr. Zobrazení osoby 9 v MS a záložka
Změny zaměstnání
· Na záložce „Změny zaměstnání“ jsou zobrazené veškeré průběhy zaměstnání a to na všech pracovních poměrech. Jsou zde zaznamenány změny typu pracovní pozice, změna PLK, změna STPD, změny evidenčního stavu, opakované nástupy a výstupy.
· Na tyto veškeré průběh je vytvořena sestava MS/5MSU/Osobní údaje zaměstnance/ 5MSU0 Za podnik/0101 Seznam zaměstnanců – s průběhem zaměstnání
Obr. osoba 2, část sestavy – průběh
činnosti v organizaci
· Protože se více firem musí zapojovat do statistického šetření a uživatelé se na nás obrací s dotazy o podporu při zpracování statistických výkazů, připomínáme, že tento výkaz historicky v IMES máme.
· Údaje, které se do výkazu naplňují, se definují v číselníku C5300 (Náplň statistického šetření). Každý si před použitím výkazu musí nastavení zkontrolovat. Je zde nastaveno od jakého pracovního poměru, jaký druh mzdy je směrován do jakého údaje na výkazu. Každý podnik má svá specifika, používá druh mzdy, který nepoužívá někdo jiný. Nelze nastavit univerzálně pro všechny. Od nás je pouze základní nastavení bez těchto jednotlivých specifik.
Obr. Ukázka nastavení
směrování DM do údaje ve výkazu
· Výkaz najdete zde:
· Výkaz jsme oprášili a aktualizovali výstup z výkazu.
· Původně zde byla možnost jen tlačítka XML, viz.obr. níže. Vytvořil se XML, který se importoval na stránky Ministerstva financí ČR, kam byl uživatel po vytvoření xml přesměrován. Tento způsob odesílání přes xml však není ze strany Ministerstva financí ČR již podporován. Uživatelé jsou vyzýváni, aby výkaz vyplňovali přes aplikaci tzv. DANTE WEB nebo do pdf.souboru.
· Nově je zde možnost tisku dat, přes ikonku tiskárny, zpracovaného výkazu do sestavy.
· Uživatel si může zobrazená data do výkazu, dle tisku v úloze nebo dle nové sestavy v modulu MS, doplnit. Najdete v sestavách MS/5MSZ Statistika/Čtvrtletní výkaz o práci P2-04
Obr. sestavy –
Podklad pro čtvrtletní výkaz o práci (Práce 2-04)