Změny IMES v. leden 2024

1.  DPH

1.1.       Souběh sazeb DPH 2023 - 2024

·         Souběh sazeb DPH zajišťuje automatické přidělování a nabízení typu daně od položky nebo práce dle období pořízení bez nutnosti zásahů obsluhy. Tedy automaticky přiděluje a nabízí typy s 10 a 15 procenty do období v roce 2023 a typ s 12 % od 01. 2024.

·         Souběh znamená, že u položky nebo práce jsou zadány oba typy daní. V případě doplnění od položky/práce rozhoduje období hlavičky dokladu. V období 12/2023 a nižším se doplňují typy DPH s 10 a 15 procenty. V období 01/2024 a vyšším se doplní typy nové s 12 procenty.

·         V ostatních případech – typ DPH se doplňuje ze šablony (výjimečný případ) – režim souběhu DPH nelze nastavit – a obsluha musí typ DPH změnit editací.

·         Krok 1-2 – Nahrání nových typů daně a zahájení souběhu proběhne automaticky před 20. prosincem 2023.

·         Krok 3 – Nastavení šablon

Přepis typu DPH (10 a 15 %) zadaný v šabloně na nový typ DPH (12 %).

Proběhne automaticky 15. 1. 2024.

·         Krok 4 – Ukončení souběhu 2024 proběhne opět automaticky v červenci 2024.

·         Doporučujeme v období ledna a února 2024 důsledně kontrolovat dosazený TYPDPH.

·         Výjimky ve změnách typu DPH (z 10 a 15 % na 21 % nebo 0 %) nelze automaticky provést a uživatelé si musí opravit ručně editací změnou u položky nebo práce, popř. v šabloně řádku.

Podrobný popis úlohy souběh naleznete zde.

1.2.       Ostatní změny DPH

·         Aut. odesílání výkazu na portál Moje daně

·         Po spuštění funkce tvorby elektronického výkazu (daňové přiznání, kontrolní hlášení, souhrnné hlášení) se objevuje hláška, která informuje o uložení vytvořeného souboru xml na disk, a zároveň oznamuje, že po jejím odsouhlasení se automaticky spustí portál Moje daně a soubor se nahraje (odpadá přihlašování na portál a nahrávání uloženého souboru xml).

·         Nové typy daní pro zálohy (povoleno k dokladu DPH = Z) – návaznost na novou úlohu v KF -  Hromadná tvorba daňových dokladů ze zaplacených záloh

·         09212 – záloha vystavená s označením 12%

·         09221 – záloha vystavená s označením 21%

·         99012 – záloha přijatá s označením 12%

·         99021 – záloha přijatá s označením 21%

 

2.  Partneři (C0204)

·         Nové funkce na pravé tlačítko:

·          Přečíslování – změna čísla partnera v celém systému Imes

·         Funkce umožňuje změnu čísla partnera, který je označen v prohlížeči (jen jednotlivě)

·         Zobrazení formuláře, ve kterém je předvyplněné původní číslo partnera a vyplnění hodnoty pro nové číslo – spuštění přečíslování se potvrdí OK

·         Přečíslování dle IC -  hromadná změna čísla partnera – dosazení IČ u označených partnerů v prohlížeči

·         Pořízení hodnoty IČ při zadání nového partnera – nově na údaji výběr – zobrazení filtru pro hledání v Ares dle názvu partnera nebo dle obce – výsledkem hledání je vždy jen prvních 30 záznamů setříděných dle IČ (příklad: při zadání do Obce název Příbram - zobrazí se pouze prvních 30 firem odpovídající hodnotě ve filtru – důvodem je rychlost pro zobrazení výběru)

 

3.  BV

·         Doplněno aut. párování mínusové fa (nejedná se o dobropis) - vratka přeplatku došlé i vystavené fa (do platby se otáčí znaménko zůstatku fa ze salda, před změnou musel uživatel mínusovou částku ručně opravit na plusovou)

·         Výchozí prohlížeč:

·         Oprava třídění – za doklad sestupně, v rámci dokladu za platbu vzestupně (původně bylo dle data vytvoření)

·         Doplněny nové záložky do 2. úrovně – Rekapitulace DPH, Saldokonto

·         Řádek BV – údaj Kurz – doplněn výběr do kurzovního lístku

·         Doplněno automatické párování  z předvyplněné matrice – číselníku C0465 – rozšířeny možnosti párování

·         Z hodnot vyplněných v BV, které se zadají do matrice – BÚ, směrový kód banky, VS, specifický symbol, KS, text dodávky, částka (různé kombinace vyplnění, např. stačí jen text) se přiřadí výstupní hodnoty – Účet SVZ, dodávka, šablona, středisko, výkon, zakázka, stroj – zadané hodnoty se přidělí do řádky BV a tím se správně platba aut. zaúčtuje

 

 

3.1.       Shoptet – import dat z platební brány

Import plateb kartou ze systému Shoptet za zvolené období

·         Importní dávka jednotlivých plateb dle VS se přijímá na fiktivní Bankovní účet, kdy PS a KS se vždy vyrovná na 0

·         Veškeré platby jsou na tomto účtu směřovány v plné výši na účet 311 a dle VS, aby se spárovalo saldo

·         Poplatky jsou automaticky účtovány formou výdejů do nákladů na zvolený nákladový účet 5XX

·         Automaticky se udělá na fiktivní bance i převod tržby (platba mínus poplatky) na účet 261

·         Na hlavní BÚ se celá částka příjmu účtuje proti 261 a kontroluje se zůstatek

 

4.  PP

·         Napojení API na převodní příkazy (API je označení komunikace mezi dvěma systémy, které si vzájemně vyměňují data). Převodní příkaz – platby jsou nahrány do elektronického bankovnictví přímo, bez nutnosti jeho otevírání a přihlašování – otevření a přihlášení je provedeno automaticky na základě osobního certifikátu zadaného v Imes.  Následuje pouze autorizace plateb. Odpadá fyzická práce se souborem (jeho nahrávání – je provedeno automaticky).

·         Nové pořízení řádky PP – nový kód V – převod mez účty v údaji ZD (zdroj dat) – zadáním kódu V se v údaji BÚ partnera nabízí výběr vlastních bankovních účtů z číselníku C0420 a účet se přes Enter přebírá (neprovádí se pořízení účtu editací)

 

·         Tvorba PP s nabízením mínusových vystavených faktur – vratka peněz odběrateli – oprava doplnění bankovního účtu – nedoplní se BÚ z fa, ale ve výběru se nabízí BÚ daného partnera pro převzetí do PP

 

 

5.  Systémové

·         Uspávání počítače – IMES zamezí uspání počítače, když je nastaveno. Stalo se vždy to, že se počítač uspal, a když uživatel chtěl jít pracovat, tak IMES hlásil, že došlo k odpojení od sítě. Nyní se počítač neuspí.

·         Upravená klávesová zkratka Ctrl+C - když jsme na jedné řádce, stojíme na nějaké hodnotě a použijeme tuto zkratku, tak se vykopíruje hodnota, na které stojíme (na toto byla využívána zkratka Ctrl+L). Když je označeno více řádků než jeden, tato zkratka funguje tak, že zkopíruje celé dva řádky.

·         Zmenšení PDF souborů, které se odesílají e-mailem. Z 500kB na 25kB.

 

6.  Kniha faktur

·         Hromadné vystavení daňových dokladů k přijatým platbám (úhrady záloh) – úloha se spouští v modulu KF/Operace/Tvorba daňových dokladů – podrobný popis viz dokumentace Zálohy/Hromadná tvorba daňových dokladů ze zaplacených záloh

·         Zápis nedaňové zálohy s novými typy DPH s určením % DPH (využití v úloze Tvorba daňových dokladů –
– automatické přidělení typu DPH daňového dokladu dle nového číselníku C0727 – Odvozené typy DPH –
– daňový doklad)

·         Zápis došlé fa – nákup zásob (SVZ účet 111 a 131) – párovací číslo pro saldo – nově je možné využít i číslo příjemky v případě, že doklad v modulu Zásoby se pořizuje před zadáním fa (jsou na DL zadané konečné fakturační ceny nebo je pořízení dle přijaté faktury)

·         Zápis došlé fa – přes prohlížeč schválené pošty (fa je zapsána do došlé pošty v modulu Dispečink a je provedeno její schválení – doklad se v KF zobrazuje v prohlížeči Pošta – nabízení do KF)

·         U zápisu pošty je připojen ISDOC – aut. spuštění tvorby dokladu přes ISDOC (převzetí hodnot ze souboru ISDOC)

·         Nově přebírané údaje z pošty – Měna, Splatnost, Období

·         Stálé platby – řádky v prohlížeči – barevné rozlišení matriční řádky – žlutá barva a hlavičky pro jednotlivá období – zelenkavá barva

·         Údaj kurz – výběr – rozšířen o druh kurzu, který se ve výběru nabízí dle nastavení

7.  Dispečink – pošta

·         Stahování souboru z e-mailu pošty – soubor s příponou isdocx – soubor se rozbalí a uloží do formátu, který je načítaný do KF

7.1.       Výhoda přijmu formátu ISDOC

·         Maximální vytěžení dat a automatické doplnění údajů bez jakéhokoliv zásahu obsluhy

·         Doplnění základních údajů partner, variabilní symbol, částky, řádky dokladu

·         Při tomto zpracování v Knize Faktur dojde k plnému doplnění, jako jsou údaje o DPH, veškeré částky atd.

·         Obsluha pořizuje vše standardně a jen kontroluje správnost údajů

·         Soubor s příponou PDFA – jeden soubor – automatické vytvoření PDF i ISDOC

 

7.2.       Umožněn rozpis řádků

·         Obsluha může rozepsat řádky dle třídících hledisek…

·         Tyto řádky se nabízejí ke zpracování do knihy faktur a následně se přenášejí do účtování

8.  Nová evidence elektrické energie - Elektroměry

·         Přes modul dispečink se nově stahují od distributorů elektrické energie i fakturované částky, stavy elektroměrů a ostatní technické údaje ohledně této problematiky…

·         Zpětně tedy vidíme historii, částku za jednu kilowattu…

·         Vše se stáhne a do IMESu doplní díky formátu ISDOC. Je tedy podmínka pro tyto informace dostat od distributora tento formát s těmito údaji.

8.1.       Výhody zpracování

·         Při zápisu faktury již zapisovatel nemusí rozpočítávat částky za elektrickou energii po střediscích, výkonech, ale vše se automaticky dotáhne z prvotních dat, kde každé patřičné odběrné místo má vlastní EAN (elektroměr). Takže stačí ke každému EANu doplnit jednou výkon, středisko a následně vše pracuje automaticky. A odpadá zdlouhavé rozúčtování faktury.

8.2.       Když není formát ISDOC

·         Ke každému odběrnému místu můžeme ručně evidovat tyto hodnoty

 

9.  Hlavní kniha

·         Sestavy - skupina 1I - Dokladová inventura.... - rozšíření filtru o druhý název, který se vytiskne pod názvem sestavy – použití pro zadání data, k jakému se inventura vztahuje

·         Sestavy 01E a 02E

 

·         2 nové skupiny přehledů:

·         Ve skupině prohlížečů „Obratová předvaha – rok“: meziroční porovnání nákladů a výnosů za střediska (přehled HKP/016) nebo výkony (přehled HKP/12) umožňující zadání 2 libovolných roků a jejich vzájemné porovnání v hodnotě i %

·         Ve skupině prohlížečů „Výsledovky“: výsledovka za střediska (přehled HKP/017) nebo výkony (přehled HKP/018) postavené na zadání roku a měsíce. K nim se do přehledu zobrazuje minulý rok a měsíc. V prohlížeči jsou 4 skupiny údajů: měsíc, nápočet k období, nápočet pro celý rok bez ohledu na zadaný měsíc a obraty po jednotlivých měsících.

 

·         Přehled HK - prohlížeč Konta účtů rok – v 1. úrovni účet – PS, obraty, KZ, v 2. úrovni – účetní doklady s výpočtem KZ po každém dokladu

10.              Provoz

·         Nové prohlížeče pro pořízení podkladů pro mzdy

·         Řádek dokladu – nové způsoby doplnění využívané pro doplnění hodnot, na základě kterých vzniká účtování vnitrofakturace

·         Položka - nový způsob doplnění - 5 - Od práce z C05068, jinak od strojeC C0613

·         Cena/MJ - nový způsob 5 - Od práce z C05068, jinak od strojeC C0613 (CENAMJSTROJ)

11.              Stroje

·         Nové údaje pořizované do číselníku Stroje – využití pro vnitrofakturaci, při které se od stroje doplní vnitropodniková fakturační sazba a položka, která řídí přes ÚS účtování vnitropodniku

·         Cena/MJ – vnitropodniková sazba stroje za hod.

·         Položka – položka s účetní skupinou pro přidělení vnitropodnikového účtování

12.              KASA

·         Umožněno načítat váhový EAN – v čárovém kódu informace – číslo položky a váha v kg na 3 deset. místa – určeno prefixem 21 až 29 -  XX PPPP R KK GGG (XX prefix, PPPP položka ean, R kontrolní číslo, KK kila, GGG gramy za desetinnou čárkou), následuje doplnění Cena/MJ od položky

13.              Položky a ceník

·         Nová sestava – Opis ceníku – za stroj a položku

·         Prohlížeč – rozšířen o název výkonu a název typu položky

14.              Objednávky

·         Dopracované schvalování tak, jak ho znáte z modulu Dispečink

14.1.   Schvalování nákupní objednávky

·         Celý proces schvalování probíhá v modulu Objednávky. Uživatel zapíše objednávku a ta je automaticky předána schvalovateli. Schvalovatel dostává e-mail o tom, že má ke schválení tolik a tolik objednávek. Schvalovatel schvaluje, či neschvaluje objednávku. A o této změně je opět zapisovatel objednávky informován e-mailem, zda je objednávka schválena či neschválena.

 

15.              Majetek

·         Solární elektrárny:  

·         Zařazení:

·         Úpravy na budově: TZ nebo zařazení nové investice

·         Technologie

·         Solární panely: položka 261122-2

·         Střídače, rozvaděče a další technologické části: položka 271231-2

·         Obecná pravidla: odepisování účetně na 20 let měsíčně po měsíci zařazení, DO=UO. Veškeré nastavení automaticky v rámci AR (sazba, plán odpisů, nové položky) pro většinu uživatelů (kromě těch, kteří nepřijali systém položek IS IMES, u nich je potřeba provést nastavení ručně). Při zařazení nutno dbát na měsíc zařazení u těch uživatelů, kteří odepisují již od měsíce zařazení.

 

·         Další novinky a změny:

·         Kontrolní přepočet odpisů nově umožňuje do přepočtu zahrnout buď veškerý majetek nebo pouze ve stavu nebo pouze vyřazení (dle zadání filtrů) a zároveň ignoruje změny na řádcích, které nemají vliv na odpis

·         Opraven problém v pořízení s nedotahováním údajů po názvu (souviselo s nedoplňováním INVCIS a vracením se v pořízení zpět, případně přeskakováním mezi moduly)

·         Opraven problém s pořadím roků při souběhu roků (hlavně u TZ u zrychlených odpisů)

·         Umožnění uzávěrky v případě chybějících sazeb v číselnících (hlavně systémové, jejich absence nemá vliv na uzávěrku, chyba se projeví následně)

·         Povoleno slučování i u odepisovaného majetku. Po provedení operace důrazně doporučujeme kontrolu nového stavu.

·         Povoleno rozdělování i u odepisovaného majetku v poměru pořizovací i u zůstatkové ceny. Po provedení operace důrazně doporučujeme kontrolu nového stavu.

·         Modifikace sestavy 61NI04/011 – rozšíření intervalů pro umístění

 

16.              Zvířata

·         Přecenění zvířat, postup:    

·         Zjistit skutečné náklady na jednotku výroby (např. v kalkulacích)

·         Zjistit aktuální hodnoty příchovků, hmotnostních a vzrůstových přírůstků dle kategorií a stájí
(např. v obratové soupisce)

·         Vypočítat rozdíly na jednotku produkce a jejich rozdíl na aktuální ceníkovou cenu pořídit šablonou
20-999/3229, 3239 a 3249. Šablony umožňují zadat pouze cenu bez naturálního množství. Šablony zašleme na vyžádání.

·         Spočítat obratovou soupisku, zjistit dopad do výsledků upravovaného roku i let příštích (přecenění má vliv na změnu stavu, tzn. navýšení přírůstků zlepšuje výsledek a naopak)

·         V případě akceptace změn provést nové nastavení přírůstků v ceníku, v opačném případě změnové doklady smazat, případně stav korigovat

 

·         Další novinky a změny:

·         Sestava 63OUL0U/02 – součty za výdajové druhy změn

·         Změna práce s množstvím:

·         Způsob 11 – automaticky přepočítávaná hmotnost (pro narození, při změně narozených kusů se automaticky přepočte předpokládaná váha narozených zvířat podle váhy ze šablony)

·         Způsob 6 - průměrná hmotnost (pro prodeje a přesuny na mladých zvířatech, uvedený způsob sjednocuje práci s výdaje pro kategorie růstové (mladá zvířata vedená v kg) i kusové (VBJ))

·         Tyto způsoby doporučujeme nastavit v příslušných šablonách a předem vyzkoušet jejich funkčnost

·         Drobné úpravy při změnách ovlivňujících odesílání dat do ÚE (týká se storna generovaných DZ –
– např. porodní váha, pozdní hlášení narození,…)

·         Možnost uživatelské editace WS klíče pro přístup ke službám Portálu farmáře v licenci

·         Opakované a příliš rychlé pořízení stejného řádku – opraveno účtování

·         Zohlednění partnerů v nabízení dle hospodářství (C02071 pro skot a C020717 pro dočasná hospodářství prasat) – nový parametr archiv. Pomocí tohoto parametru si uživatel může regulovat rozsah nabízených hospodářství při pořízení (hodnota 9 – řádky se nenabízí).

17.              Obecné změny platné ve všech modulech

·         Nastavení šablon hlaviček – údaj Řada – nový způsob doplnění – 1 – od uživatele (v modulu KF, ZA, OB)

·         V nastavení u uživatele se zadává – uživatel, modul, šablona hlavičky a řada dokladů (C09201R)

·         Řada není zadaná v šabloně hlavičky, ale přiřadí se automaticky od pořízené šablony a přihlášeného uživatele, který doklad pořizuje

·         Gridová šablona řádku - rozšíření o hodnoty názvů všech třídících hledisek – Provoz (stáj), Zakázka, Stroj, StrojC, Výkon, Středisko, Techno (pozemek), Region – umožněno zobrazení názvu od vyplněného třídícího hlediska v řádku dokladu

·         Titulek – zobrazované texty nad pořizovanými řádky – rozšířeno o možnost zobrazení všech názvů třídících hledisek