Změny
IMES – verze z 3.3. 2011
1. C0001 - Střediska
· doplněna šablona STMD – stejně jako v C05001 u kmene
2. C0999I - Účetní roky systému
· nové údaje pro zpracování přiznání DPH (viz. dále DPH)
·
doplněn
nový sloupec s uživatelským názvem Číslo osoby u PP (PovOsobeRuznaC)
0 číslo osoby se přiděluje v MS vždy jen k osobě
2 číslo
osoby lze přidělovat i u pracovního
poměru (jedna osoba různá čísla podle PP)
3. C0997U - Účetní roky agend
· doplněn nový parametr MAJETEKODPISY s uživatelským názvem ve formuláři číselníku „Majetek odpisy kontrola otevření období“
· z formuláře vyřazeny nevyužívané parametry IntervalZUO a IntervalZDO
4. C0724 - Typy daní pro přiznání – parametr FTYPDPHOBDOBIDO upraven ve formuláři uživatelský název na Zobrazit ve výběru/Možnost pořídit
·
nově doplněn kód 8 – příslušný typ DPH nelze
pořídit a nenabízí se v záložce zálohy
·
přehled všech kódů je následující
0 ve výběru pro původní i nové období (dle C0999I – Nová
sazba – období od)
1
ve výběru jen pro původní období (dle C0999I)
2 ve výběru jen pro nové období (dle
C0999I)
8
nelze pořídit, nezobrazí se ve výběru (nově)
9 nezobrazí se ve výběru (bez
ohledu na C0999I)
5. C05006
- Druhy změn a druhy mezd
·
doplněny
2 nové sloupce sk. 34.b Průměry/hod (HODINYPRUMER,
CASTKAPRUMER) s hodnotami 0 – nazapočítávat, 1
započítávat. Jsou využívány v nových sestavách Průměry hodinové
·
C0615 -
STMD - vnitrohlediska editací
·
pro
přiřazení vnitrohledisek B (pro nabízení do formuláře
STMD ve mzdách) doplněn i kmen a matriční středisko. Dříve měla hlediska B
vazbu jen ke kolektivu.
6. C5106
- Pracovní zařazení
·
doplněn
nový parametr Krátit - zaškrtnutí automaticky pokrátí měsíční tarif osoby na
zkrácenou pracovní dobu (implicitně po reinstalaci nezaškrtnuto)
·
Ve formuláři pořízení se již při editace do pole
„Spotř.daň“ přebírá hodnota z komba
· Zrušeno zablokování editace pracovních výkazů po přímém vygenerování mzdových dokladů (základní mzda) – možnost doplnění nových řádků za účelem opravy vnitropodnikového účtování (řádky přenesené do mezd nelze editovat, opravy lze uskutečnit novými řádky – a +)
· Z automatického generování řádků (zadání ve filtru či v řádku datum od do) se již negenerují zápisy na datumy, na které je již uložený alespoň jeden řádek (např. je pořízena nemoc a následně generované řádky práce – nově se již práce negeneruje na řádky s pořízenou nemocí)
· Ve formuláři pro pořízení je doplněn název kódu docházky mzdy
· Z prohlížeče lze tisknout sestavy docházky (stejně jako v STMD) – jde o následující menu a sestavy
Sumárně sloupce MSOA/01
Sumárně řádky MS1A/01
Po dnech-sloupce MD0A/01
Po dnech řádky,přestávky MD1A1/01
Po dnech řádky MD1A/03
·
Reinstalací
doplněny šablony hlavičky 9750 a řádek 9750, 9840 (pořízení částek z ročního
zúčtování daně z jiného programu)
·
Upravena aktualizace Potvrzení na záložce Všeob
-
možnost přidělit jiné číslo osoby až
k pracovními poměru – tj. osoba s jedním RČ má jiné osobní číslo pro
pracovní poměr A a jiné pro pracovní poměr B a to na
základě nastavení nového parametru v C0999I (Číslo osoby u PP PovOsobeRuznaC)
· při tvorbě souboru xml pro export přihlášek a odhlášek jsou ošetřené mezery na začátku a konci u následujících údajů: Příjmení, jméno, rodné příjmení, ulice, obec, pošta, číslo popisné
· zprovozněn parametr Deponovat s hodnotou 2 v C5401 Srážky – dříve se srážka nepřenesla do převodního příkazu, jen se srazila.
· zfunkčněno hromadné zpracování (tlačítko Vybrat)
· doplněna automatická aktualizace při změnách provedených přímo přes číselníky
· doplněn formulář Výpočet daně a daňového zvýhodnění … vzor č. 15 v menu Operace/ Roční zúčtování daně/Tisk (sestava 5VD/5VD08)
· Mzdový list
- vložen nový řádek č. 42 kde se budou součtovat pracovní dny a svátky za jednotlivé DM/DMDop týkající se nemocenských dávek.
· Výplatní lístek
- možnost upravit třídění - do filtru doplněn parametr
Třídění s následujícími možnostmi
0 .. Číslo osoby
1
.. Příjmení a jméno
2
.. Středisko
3
.. Výplatní místo
4
.. Skupiny PP
· u sestavy Výčetka platidel za výplatní místa (doplatek mezd, zálohy - MH/Výplatní lístek/Výčetka platidel doplatku mezd/dle výplatních míst a MZ/MZV/01) se tiskne vysoučtovaná výčetka platidel za výplatní místo
·
upravená sestava MH/5POCMJ/040 Daňové slevy a
bonusy. Do zálohové daně se nepřičítá srážková daň.
· úloha nadlimitních přesčasů - hodiny přesčasů nad stanovený limit (C0996U)se správně počítají od začátku kalendářního roku
· úloha doplnění dnů a hodin dle PK - u osob s odchodem v nižším měsíci než je období zpracování se již nedoplní dny a hodiny, doplní se jen prázdné řádky (jen pokud je hodnota 1 v údaji Aktivita v T50OSPP)
· zadání pro automatické vygenerování matrice vnitropodnikových hledisek B (formulář na xxx) rozšířeno o přiřazení ke kmeni či matričnímu středisku (úprava číselníku C0615).
· Dny u DM náhrad rozdělených na třídící hlediska (dle C0615) se již do dokladu HM přebírají správně
· idata_demo, STMD, období 02.2011, osoba 105 - v STMD má sloupec L - paragraf rozdělen na F11 do dvou řádek 1 den a 12h na výkon 001 a středisko 001 a 1 den a 4h na výkon 700 a středisko 200. Když dám tvorbu HM tak se mi do mezd přebere paragraf na DM 4300 - 2 dny na výkon 001 a středisko 001 a 2 dny na výkon 700 a středisko 200.
·
Dle nastavení v C5106 (nový parametr
Krátit) možno zadávat do MS tarifní mzdu měsíční i u zkrácené pracovní doby.
Pokud je pracovní úvazek (PÚ) menší než 1 dojde k pokrácení
mzdového tarifu automaticky. Výpočet PÚ =
skutečná týdenní pracovní doba - STPD/základní pracovní doba – ZTPD (obě
PD se zjišťuje v C5100 od zadaného PK (C5101) – STPD přes skutečnou PD, ZTPD
přes základní PD.
· generované řádky dle C5125 a C5126 se slučují za vnitrohlediskaB
· možnost editace dokladů po jejich odeslání do denní docházky (lze editovat i původní řádky dokladu )
· možnost editace automaticky generovaných dokladů ze STMD – jen přidáním nových řádků (-+), generované řádky editovat nelze
·
Doplněna nová skupina sestav 5RP Průměry
hodinové s nápočtem hodin a částek dle nových
parametrů v C05006 (34.b Průměry/hod).
· demoverze - doplněno nastavení pro přerušní odpisů (DZ a šablony)
· demoverze – doplněny některé statistické DZ u zvířat a šablony:
· nadojené mléko: DZ=781, šablona Z781
· vysáté mléko: DZ=782, šablona Z782
· vyrobené mléko: DZ=783, šablona Z783
· ÚE - u údaje matka doplněno automatické doplňování nul zleva tak, aby obsluha nemusela otevírat výběr a číslo stačilo klasicky pořídit v řádku
· v inventurních sestavách zrušen tisk systémového datumu na zápatí sestavy
· upraveno zastavování na MJ2 (využití pro pozemky – na demo šablon 881)
· opravena úloha rekonstrukce odpisů (v poslední verzi se nebralo v úvahu TZ a doúčtování)
· opraven – souběh období
· v inventurních sestavách zrušen tisk systémového datumu na zápatí sestavy
· doplněna možnost dopořízení mimořádných účetních odpisů. Za tímto účelem byl do reinstalace doplněn DZ=90/8. Vlastní pořízení probíhá pomocí šablony 898/898.
· Reinstalace nové verze založí do číselníku C09XMLNASTAVENI novou větu se souborem DPHDP3 a implicitně doplní cestu tak, jak je v číselníku pro soubor DPHDP2. Cestu je třeba po reinstalaci zkontrolovat.
· Do hlaviček šablon KF (pod kód tisku) doplněn sloupec Název tisku fa a to za účelem uživatelského názvu v tisku fa. Zatím je využíván pro SD 28ZD Vystavený daňový doklad k přijaté zálohové platbě a Záloha vystavená – daňový doklad (v demoverzi jde o ŠH 931 a 947). V případě potřeby bude doplňován do dalších tisků.
· V pořízení přijaté fa je povoleno doplnit do DUZP (datum uskutečnění zdanitelného plnění) vyšší datum než je období zúčtování. Kontrolní hláška „DZP je vyšší než období, pokračovat?” implicitně nastaveno na Ano.
· Přijatá záloha daňový doklad (DEMO šablona 591) – při změně čísla faktury v průběhu pořízení dokladu se neměnil VARSYMF v deníku DPH (TD0DPR) – opraveno
· Záložka zálohy
- formulář odečtu záloh - nezobrazují se % od typů DPH , které mají v c0724 ve sloupci FTYPOBDOBIOD hodnotu 8 (uživatelský název parametru Zobrazit ve výběru/Možnost pořídit v C0724 – viz. výše číselník C0724)
- upravena tlačítka na zobrazení záloh
§ Původní přepínač „Zálohy za všechny partnery/Zálohy za
partnera” je nově nahrazen 2 radiobuttony „Za všechny partnery” a „Jen partner hlavičky”
§ Původní přepínač „Všechny zálohy/Jen neodečtené zálohy” je nově nahrazen 2 radiobuttony „Všechny zálohy” a „Zálohy bez daňového dokladu”
- Pokud je zapnuta volba Všechny zálohy a pořizuje se záloha daňový doklad (druh dokladu 9 ve V0302), objeví se navíc ve formuláři informace o vystavené daňové záloze - sloupec Daň. doklad (zatržítko). Zatrženo je vždy, pokud k záloze existuje daňový doklad i jen částečný.
· Opraveno doplnění %penalizace do hlavičky faktury od partnera nebo z C0289 - úroky z prodlení. Pokud procento penalizace (denní) existuje u partnera, doplní se od partnera, jinak z číselníku C0289 – denní procento dle datumu splatnosti.
· Opravena duplikace partnera přenesením Ctrl+V (využívá se při zápisu faktur od stejného partnera ze sebou – při zápisu první faktury se číslo partnera načte Ctrl+C a do dalších faktur se přenáší Ctrl+V.
· Typ DPH – pořízení v rekapitulaci DPH a v řádku dokladu
- Nově lze zablokovat pro danou účetní jednotku pořízení
určitých typů DPH v C0724 – parametr Výběr/zablokovat
·
Oprava nápočtu do přiznání
- dříve se nezpracovaly do přiznání za období 01.RR dobropisy zúčtované v období minulého roku.
· upraven export do XML na legislativu platnou od 1.1.2011 – soubor DPHDP3
· Nově se vyplňují údaje vztahující se k identifikaci zastupujícího člena skupiny v C0999I - Účetní roky systému – parametry k přiznání DPH
ZAST_DAT_NAR - datum narození zástupce
ZAST_EV_CISLO - evidenční číslo osvědčení
daňového poradce
ZAST_IC - IČ právnické osoby
ZAST_NAZEV - název
právnické osoby
ZAST_TYP - typ zástupce
Parametr DANOVYPORADCE je neplatný od období přiznání 01.2011 –
vyplňovaly se údaje zastupujícího člena skupiny - datum narození, evidenční
číslo osvědčení daňového poradce a IČ právnické osoby s oddělovačem /. Od přiznání
roku 2011 se pro tyto údaje využívají nové sloupce v číselníku C0999I –
ZAST_DAT_NAR, ZAST_EV_CISLO, ZAST_IC.
Skupina (§ 95a) křížkem v kolonce skupina potvrzuje, že přiznání
podává skupina a vyplňuje údaje vztahující se k identifikaci zastupujícího
člena skupiny:
o Kód zástupce – číselný kód (platilo již v roce 2010)
Fyzická osoba:
1 – zákonný zástupce
2 – ustanovený zástupce
3 – společný zástupce, smluvní zástupce
4a – obecný zmocněnec – fyzická osoba i právnická osoba
4b – fyzická osoba daňový poradce nebo advokát
Právnická osoba:
2 – ustanovený zástupce
3 – společný zástupce, smluvní zástupce
4a – obecný zmocněnec – fyzická osoba i právnická osoba
4c – právnická osoba vykonávající daňové poradenství
o Jméno zástupce – vyplňuje se jméno zástupce, pokud je fyzickou osobou Přiznání
o Příjmení zástupce – nyní používané příjmení zástupce fyzické osoby
o Název právnické osoby – vyplňuje se obchodní jméno tak, jak je zapsáno v obchodním rejstříku, živnostenském listu, koncesní listině apod. U právnických osob, které se nezapisují do obchodního rejstříku, se uvádí název, pod kterým byly zřízeny a u ostatních subjektů název, pod nímž vystupují vůči třetím osobám. Pokud obchodní jméno přesahuje povolený rozsah položky, uvádí se do položky vhodně zkrácená část a plné jméno do přílohy.
o Datum narození nebo Evidenční číslo osvědčení daňového poradce
- v případě, že zástupce je fyzická osoba, bude vyplněno buď datum narození zástupce nebo evidenční číslo osvědčení daňového poradce – fyzické osoby
o IČ právnické osoby – identifikační číslo právnické osoby
o Typ zástupce – vyplňuje se typ zástupce (platí jen pro elektronické hlášení)
F - fyzická osoba (živnost)
P - právnická osoba (s.r.o., a.s.,
v.o.s.,....)
· Režie - nová sestava - Stav režií za výkony – 1SR/010
o Zobrazuje nápočet hodnot MD a Dal za vybrané období a typ režie (DOKCISLO z T10URT)
· KF - likvidační protokol
o Upraven tisk pro zálohu daň. doklad, resp. pro všechny typy dokladů, které nemají operaci základu. Do textu v prvním řádku se tiskne text z operace DPH (dříve se přenášel text jen z operace základu)
· DPH – kontrolní sestava Z1a – typy DPH mimo přiznání
o opraven výběr za období od do – zadává se MM.RRRR (v minulých verzích se do výběru muselo zadat období ve tvaru RRRRMM)
· Saldokonto – nové sestavy závazky s textem dodávky
o nová sestava Závazky dle názvu partnera s textem dodávky – 8UUZP/061
o nová sestava Závazky dle názvu partnera s tiskem dodávky – 8UUZP/080
o sestava Závazky dle názvu partnera celkem z č. 80 převedena na č. 90
· Přebírání parametrických údajů z C0999I je nově od roku, pro který se výkaz zpracovává, např. pokud přiznání k DPH budete zpracovávat za období 01.2011, budou se údaje přebírat z řádku pro rok 2011 i když aktuální rok je 2010 (dříve se parametrické údaje přebíraly právě od aktuálního roku, i když se výkaz zpracovával za období, které patřilo do již nově otevřeného účetního roku).
·
MS osob - zfunkčněno
doplňování střediska od kmene
· MS osob - zajištěno povinné vyplnění základních matričních vnitrohledisek (výkonu a střediska) i při nastavení hodnoty rozdílné od 1 v parametru Povinnost (K1) v číselníku C0000 Nastavení hledisek
·
Docházka
– rozšíření filtru ve výběru k editaci – matriční středisko Od Do a Kmen
od do
·
Partneři
- nový parametr Přeplatky (0 – započítat na další zálohu, vrátit)
·
Pokladna
– doplňovat správné hodnoty zůstatků i při zpracování s podřadou
·
Úloha
zakázky – optimalizace
- Ve filtru doplnit možnost zadání šablony řádku a sloupců
- Při vyplnění sloupce StrojB přes výběr – se zobrazí hláška, že stroj neexistuje
- Doplněn sloupec SZP strojB – od ní se bude doplňovat stroj B a bude na ní výběr z C0613
- Není funkční doplnění střediska od výkonu
- Zfunkčnit doplnění výkonu a střediskaB od nižších hledisek B (tj. od strojeB a provozuB)
- Doplnit název partnera
·
Majetek -
-
možnost nastavení (v C0999I) kontrolního
výpočtu odpisů v otevření jednotlivých období formou sestavy zpracované
v otevření příslušného období s výpisem rozdílů na skutečně zúčtované
odpisy
-
V otevření
prvního období nového účetního roku přepočtena tabulka T60Odpisy pro otevřený
účetní rok
Novelizace
zákona o DPH přináší následující změny platné od 1.4.2011:
Nové přílohy k přiznání:
· podle § 141/5 daňového řádu - v případě dodatečného přiznání na daň nižší nebo dodatečného přiznání, kterým se nemění poslední známá daň, ale pouze údaje daňovým subjektem dříve tvrzené, je plátce povinen uvést důvody pro jeho podání
· podle § 44 odst. 4 zákona o DPH – pokud dochází k opravě výše daně u pohledávek za dlužníky v insolvenčním řízení, je věřitel, který provedl opravu, povinen předložit jako přílohu k daňovému přiznání kopie všech vystavených daňových dokladů, u kterých provedl opravu výše daně a výpis z evidence pro daňové účely (doporučený tvar) – až od 1.4.2011
· ve lhůtě pro podání daňového přiznání bude nově (od 1. 4. 2011) vyžadováno předložení výpisu z evidence podle § 92a odst. 6 zákona o DPH – plátce, který uskutečnil nebo pro kterého bylo uskutečněno zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti, je povinen předložit správci daně současně s daňovým přiznáním výpis z evidence pro daňové účely, a to ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně. Tato evidence bude podávána pouze elektronicky prostřednictvím nové aplikace na Daňovém portálu nebo datových schránek.
· U přijaté tuzemské faktury s DUZP předchozího měsíce, ale s datem vystavení, resp. obdržení až v následujícím měsíci vzniká nárok na odpočet až v následujícím měsíci, tj. v měsíci obdržení daňového dokladu. Z toho důvodu zavádíme do IS IMES nové skupiny dokladů v modulu KF, u kterých bude u tuzemských došlých faktur vyplnění DUZP povinné a bude se vyplňovat datum obdržení dokladu a pro danou skupinu dokladů bude nastaven parametr Přiznání dle DUZP.
Nové skupiny dokladů:
K010 – přijaté stálé platby
K100 – přijaté faktury
K110 – přijaté faktury – řádky + odvozená předkontace
K1FM – přijaté faktury + zařazení dlouhodobého majetku
K1FS – přijaté faktury + příjemka zásoby a operativa majetku
K1SF – přijaté faktury ze skladu
K5ZD – přijaté zálohy daňové
· Při opravě základu daně a daně oběma směry musí dodavatel do 15 dnů od zjištění skutečnosti rozhodné pro provedení opravy vystavit opravný daňový doklad podle § 45 (dříve dobropis nebo vrubopis), je-li odběratelem právnická osoba nebo fyzická osoba povinná k dani. V ostatních případech provede dodavatel opravu jen ve své evidenci DPH.
V kterém
zdaňovacím období uvede plátce opravu do přiznání:
- Oprava
základu daně a výše daně je samostatným zdanitelným plněním, které se považuje
za uskutečněné nejpozději posledním dnem zdaňovacího období, ve kterém plátce:
o a/
zvyšuje daň na výstupu nebo svoji
daňovou povinnost (§ 42/odst. 3a)
§ dodavatel
vystaví opravný daňový doklad pod SD 27V0 – vyplnění DUZP je povinné a doklad se přizná
do období dle DUZP (dříve vrubopis)
§ odběratel
přizná doklad dle datumu zdanitelného plnění, kterým
je datum držení dokladu – zápis pod SD K1xx
o b/
snižuje daň na výstupu a odběratel
obdržel daňový doklad (§42/odst. 3b)
§ dodavatel
vystaví opravný daňový doklad do zdaňovacího období, v němž protistrana obdržela
opravný daňový doklad, jestliže odběratelem je právnická nebo fyzická osoba
povinná k dani – SD 27Dx (dříve dobropis) – vyplnění DUZP je až den
obdržení dokladu protistranou a vyplňuje se dodatečně, ne při pořízení dokladu
§ odběratel
přizná doklad dle data zdanitelného plnění, kterým je datum držení dokladu –
zápis pod SD K1xx
o c/
pokud plátce neměl povinnost vystavit opravný doklad (např. pokud vystavil
původní daňový doklad neplátci) je DUZP nepojzději
poslední den zdaňovacího období, kdy plátce opravu ve své evidenci provedl
·
Jedná se o chyby, jejichž oprava je ve prospěch
dodavatele (tj. původně přiznaná daň se snižuje) – např. nesprávně zdanění
plnění osvobozených od daně nebo uplatnění základní sazby místo snížené).
Plátce je povinen vystavit opravný daňový doklad podle § 45.
· Opravu lze prostřednictvím dodatečného přiznání provést nejdříve ke dni, v němž protistrana obdržela opravný daňový doklad.
§ dodavatel vystaví opravný daňový doklad podle § 45 a zašle ho odběrateli. Dodatečné přiznání podá za období, ve kterém vystavil původní daňový doklad a v období, kdy odběratel opravný doklad obdrží. Vyplnění DUZP je povinné a je to datum původního plnění. Pořízení dokladu je pod novou SD K610 (případně další pokud budou potřeba)
§ odběratel po novele zákona o DPH dle § 72 odst. 2 má nárok na odpočet daně na vstupu pouze v rozsahu správné sazby, tj. i kdyby opravný doklad nikdy neobdržel, udělal chybu, když si uplatnil odpočet ve výši sazby základní a je povinen podat dodatečné přiznání do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž chybu zjistil a ve stejné lhůtě daň doplatit (§ 141 odst. 1 daňového řádu). Odběratel tedy podává dodatečné přiznání jak na základě přijetí opravného daňového dokladu, tak na základě vlastního zjištění chyby. Opravný daňový doklad zapíše pod SD K1xx, DUZP bude datum původního plnění – typ DPH 1 (dodatečné)
Příklad:
Dodavatel v červenci 2011 zjisti, že v únoru 2011 vystavil DD, na kterém uvedl základní sazbu místo snížené. Podle § 43 provede opravu výše daně – vystaví opravný daňový doklad podle § 45 a zašle jej odběrateli. Odběratel doklad obdrží v srpnu. V srpnu tedy dodavatel podá dodatečné přiznání za únor, v němž sníží daň na výstupu. Odběratel podá na základě opravného daňového dokladu dodatečné přiznání také za únor, v němž vrátí část odpočtu neoprávněně uplatněnou. (I kdyby odběratel opravný daňový doklad neobdržel, má povinnost podat dodatečné daňové přiznání a odpočet opravit, a to do konce měsíce následujícího po měsíci, kdy chybu zjistil.
Např. pokud je chybně použita snížená sazba namísto základní.
§ dodavatel vystaví opravný daňový doklad a podle § 141 odst.1 daňového řádu, má povinnost podat dodatečné přiznání do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, v němž chybu zjistil, a ve stejné lhůtě daň doplatit. Vyplnění DUZP je povinné a je to datum původního plnění. Pořízení dokladu je pod novou SD K610 (případně dalších pokud budou potřebné)
§ Odběratel na základě opravného daňového dokladu může „douplatnit” nárok na odpočet za období, v němž má doklad ve svém držení. Zapíše jej pod SD K1xx
Příklad:
Plátce v únoru omylem uvede na daňový doklad sníženou sazbu daně místo základní. Chybu zjistí v červenci. Do konce srpna je povinen podat dodatečné přiznání za únor. Pokud odběratel obdrží opravný daňový doklad v srpnu, uplatní odpočet v běžném přiznání za srpen.
Režim
přenesení daňové povinnosti může být uplatněn pouze u odběratelů – osob
povinných k dani (tj. „podnikatelů”).
V případě dodání osobám nepovinným k dani bude i nadále daň odvádět dodavatel
daného plnění.
V případě
poskytnutých plnění, u kterých dochází k přenesení daňové povinnosti na odběratele,
vystaví dodavatel fakturu na hodnotu
plnění bez DPH. Použije nově zavedený typ daně:
070 (0 % DPH), řádek přiznání 25 (základ)
Odběratel bude mít povinnost, v rámci svého daňového
přiznání, u tohoto přijatého zdanitelného plnění zohlednit daň na výstupu. Za
tím účelem zavedeny nové typy daní:
392 – zdanitelné plnění při přenesení daň. povinnosti (20 % DPH), řádek
přiznání 10
391 – zdanitelné plnění při přenesení daň. povinnosti (10 % DPH), řádek
přiznání 11
Zároveň bude
mít odběratel nárok na odpočet daně na vstupu ve shodné výši, pokud má plný
nárok na odpočet daně. V případě kráceného nároku na odpočet daně nebo v
případě plnění, u kterých nárok na odpočet daně nemá, bude odběratel postupovat
při uplatnění nároku na odpočet DPH jako doposud – tj. uplatní nárok v poměrné
nebo nulové výši. Režim přenesení daňové povinnosti má u plátců, kteří mají
plný, případně částečný, nárok na odpočet DPH na vstupu, také pozitivní dopad
na cash-flow, protože daň ze zdanitelného plnění,
kterou by hradili svému dodavateli a následně uplatňovali v rámci nároku na
odpočet daně, bude vyrovnána v rámci jednoho daňového přiznání. K tomu
účelu zavedeny nové typy daní:
792 – nárok
na odpočet při přenesení daň. povinnosti plný nárok (20 % DPH), řádek přiznání
43, sloupec 1
791 – nárok
na odpočet při přenesení daň. povinnosti plný nárok (10 % DPH), řádek přiznání
44, sloupec 1
794 – nárok
na odpočet při přenesení daň. povinnosti krác. nárok
(20 % DPH), řádek přiznání 43, sloupec 2
793 – nárok
na odpočet při přenesení daň. povinnosti krác. nárok
(10 % DPH), řádek přiznání 44, sloupec 2
796 –
přenesení daň. povinnosti bez nároku na odpočet daně (20 % DPH)
795 –
přenesení daň. povinnosti bez nároku na odpočet daně (10% DPH)
· Při splnění podmínek pro provedení opravy (základní podmínkou je, že pohledávky vznikla nejpozději 6 měsíců před rozhodnutím soudu o úpadku a dosud nezanikla), je věřitel oprávněn provést opravu výše daně na výstupu nejdříve ve zdaňovacím období, v němž byly splněny zákonné podmínky, tj. v běžném zdaňovacím období. Plátce (věřitel) při vystavení dokladu musí použít nové typy daní, které naplňují jak řádek 1 a 2, tak i řádek 33 daňového přiznání. Odběratel (dlužník) při zápisu dokladu použije nové typy daní, které naplňují jak řádek 40 a 41, tak i řádek 34 daňového přiznání
· Dodavatel (věřitel) vystaví daňový doklad dle § 46/odst. 1 a sníží si daň na výstupu o částku daně z této pohledávky za období, ve kterém odběrateli (dlužníkovi) bude doklad doručen
nová SD 27I1 – vystavený daňový doklad k pohledávkám
v insolvenčním řízení
DUZP se při pořízení dokladu nevyplňuje, DUZP je až den obdržení
dokladu protistranou a vyplňuje se dodatečně
Oproti běžnému daňovému dokladu musí daňový doklad k pohledávkám v insolvenčním řízení podle obsahovat:
o spisovou značku insolvenčního řízení
o evidenční číslo původně vystaveného daňového dokladu
o datum uskutečnění původního plnění
o celkovou dlužnou částku
o odkaz na příslušné ustanovení tohoto zákona, podle kterého je oprava výše daně provedena
- Věřitel musí k daňovému přiznání předložit přílohu:
o kopie všech vystavených daňových dokladů, u kterých provedl opravu
o výpis z evidence oprav (podklady k DPH za typ daně)
- Odběratel sníží odpočet v období doručení daňového dokladu (SD K1xx).
Pokud bude pohledávka věřiteli uhrazena např. v 50% výši, musí věřitel do 15ti dnů od přijetí úhrady vystavit pro dlužníka daňový doklad. Pokud bude pohledávka postoupena nebo dojde ke zrušení registrace k DPH věřitele, musí věřitel do 15ti dnů vystavit pro dlužníka oznámení o této skutečnosti
§ věřitel přizná daň na výstupu ke dni úhrady, nebo ke dni postoupení pohledávky nebo zrušení registrace (SD 29I1). Daňový doklad musí navíc obsahovat:
· evidenční číslo původního daňového dokladu vystaveného pod SD 27I1, podle kterého věřitel provedl opravu výše daně na výstupu
· datum přijetí úplaty
· výši přijaté úplaty
· výši daně z přijaté úplaty
§ dlužník je oprávněn uplatnit odpočet ve zdaňovacím období, v němž doklad obdržel (SD K1xx).