TIP

Podívejte se co je u nás nového!

více informací

DPH - kontrolní hlášení (KH)

Přidáno dne: 28.01.2016 Stáhnout PDF

DPH - kontrolní hlášení (KH)

1.  Legislativa a KH stručně pro uživatele

·         Zákonem č. 360/2014Sb. byla s účinností od 1.1.2016 zavedena do zákona o dani z přidané hodnoty povinnost plátců DPH podávat kontrolní hlášení (dále jen „KH“).

·         Právnické osoby budou podávat každý měsíc – první kontrolní hlášení do 25.2.2016. Bude se podávat pouze elektronicky ve formátu xml přes daňový portál. 

·         Ve verzi IMES r. 2016 je připravená kompletní podpora: úloha pro odeslání KH, reinstalací upraven číselník C0724 typy DPH, upraveno pořízení daňových dokladů a doplněny kontrolní sestavy a výpisy

·         Na uživatelích zůstává správné vyplnění daňových dokladů (hlavně specifických a u běžných nad 10 tis.Kč) – jde především o: číslo daňového dokladu, typ DPH, DIČ obchodního partnera, DPPD - datum povinnosti přiznat daň, DUZP - datum uskutečnění zdanitelného plnění a celkovou částku u splátkových kalendářů.  Kromě nových typů DPH, č. dokladu u přijatých dokladů a celkové částky u splátkových kalendářů jde o známé postupy.  Dále doplnění ID datové schránky do licence a odeslání KH. Předtím je třeba zajistit

2.  Nové typy DPH a jejich účel 

·         Nové typy DPH jsou doplněny automaticky reinstalací se správnou náplní – jde o:

·         Pro odpočet daně v poměrné výši (viz. změny listopad 2011) je třeba specifikovat daňový doklad v KH  příznakem A/N ve sloupci  „použit poměr“ ve větě B2. Z toho důvodu je v C0724 založen nový typ daně (dosud se používal typ daně pro běžný daňový doklad – 51121,…)

52121 – Nákup 21% při odpočtu daně v poměrné výši (§75)

DPH - řádek 40

KH – věta B2 +  použit poměr ANO

52115 – nákup 15% při odpočtu daně v poměrné výši

DPH – řádek 41

KH – věta B2 + použit poměr ANO

·         Pro splátkový kalendář celkově nad 10 tis. Kč - pro jednotlivě evidované splátky do 10 tis.

52315 a 52321 – Nárok na odpočet pro jednotlivě evidovanou splátku dle platebního kalendáře, kdy splátka je nižší než 10 tis., ale za celý splátkový kalendář je částka nad 10 tis.

DPH – řádek 41 nebo 40

KH – vždy věta B2 bez ohledu na limit

55315 a 55321 – Nárok na odpočet z daňového dokladu k poskytnuté záloze evidované jednotlivě, kdy základ a daň je nižší než 10 tis., ale za celý kalendář je částka nad 10 tis.

DPH – řádek 41 nebo 40

KH – vždy věta B2 bez ohledu na limit

3.  Číselník C0724 – Typy DPH – nové parametry 

·         reinstalace doplní nové parametry (pro stejné typy daní doplní nové sloupce, původní větu nemaže a nenahrazuje novou)

·         DokladDPH/Specifikace (SPECDOKLADDPH)

  • 0 – běžný daňový doklad
  • 4 – vývoz, dovoz – zdanitelná plnění
  • 5 – přenesená daňová povinnost
  • 6 – paragraf 44, insolvence
  • 7 – vždy do věty nad limit (samostatně zapsaná splátka pod 10 tis. ze splátkového kalendáře, který je celkem nad 10 tis. Kč)
  • 8 – dovoz – nárok na odpočet
  • 9 – mimo DPH a mimo kontrolní hlášení (neplátci, zálohy,…)

- Hodnota se ukládá do sloupce Parametry v souboru podkladů pro KH. Využívá mimo jiné i k testování limitu pro kompletní daňový doklad – současně do 10 tis. či nad 10 tis. Kč (limit se zadává v C0998I). U běžného daňového dokladu (kód 0) se limit testuje, doklady nad 10 tis. Vstupují do KH jednotlivě.

·         Kontrolní hlášení – náplň

  • Věta rozpis (KHVETA)

Číslo věty hlášení - A1, A2, A3, A4, B1, B2

  • Věta suma (KHVETADOLIMIT)

Číslo věty hlášení – A5, B3

Pro vstup dokladů, které jsou pod zadaný limit

  • Sloupec základ, daň (KHSLZD)

1 – základní sazba (21%)         

2 – první snížená (15%)

3 – druhá snížená (10%)

·         Kontrolní hlášení – parametry

  • Režim plnění (KHKODREZIMPL)

0 – běžné přiznání

1 - § 89 zvláštní režim pro cestovní službu

2 - § 90 zvláštní režim pro použité zboží

  • § 44 – insolvence (KHZDPH44)

0 – nemá význam

2 – oprava daně podle § 44 – pohledávky za dlužníky v insolvenci

  • Použit poměr (KHPOMER)

0 – nemá význam

2 – poměr podle § 75 vykazován

           

3.1.       Ostatní nastavení

·         V C0998I – Období systému nový parametr Limit kompl.DD (LIMITKDDTUZ)

- Limit pro kompletní daň. u běžného daňového dokladu – reinstalací se doplní 10 tis. Kč

·         Licence – doplněn údaj „ID datové schránky“ (IDDATOVESCHRANKY) – text 20 míst

- Využívá se pro vyplnění do kontaktní informace ID datové schránky/e-mail/telefon

- Pokud má subjekt zpřístupněnou datovou schránku, naplňuje se identifikátor datové schránky z licence. Musí být vyplněna alespoň jedna z položek - ID datové schránky nebo e-mail.

- § 47 odst. 2 daňového řádu

 

3.2.       Partneři

·         Pro potřeby kontrolního hlášení je hlavním identifikátorem partnera jeho DIČ. Kontrolní režimy partnerů jsou popsány ve změnách verze.

·         ARES doplňuje DIČ jen u plátců DPH! U osob povinných k dani – neplátců a u právnických osob nepovinných k dani (obce, rybářské svazy, myslivecká sdružení, apod.) musí uživatel DIČ zjistit z jiných zdrojů, event. přímo u obchodního partnera a doplnit ručně ve správném tvaru CZxxxxxxxxxx. DIČ mají i osoby neregistrované k DPH, ale registrované k jiné dani.

 

4.  Zásady vyplňování daňových dokladů s vazbou na KH

·         Jde především o následující údaje

- evidenční číslo daňového dokladu

- DPPD - datum povinnosti přiznat daň

- DUZP - datum uskutečnění zdanitelného plnění

- DIČ obchodního partnera

- Typ DPH

4.1.       Evidenční číslo daňového dokladu

4.1.1.  Naplnění KH

·         U došlých faktur se do čísla daňového dokladu pro kontrolní hlášení (dále jen KH) přednostně přebírá náplň nového sloupce „Doklad KH“. Pokud není vyplněn, pak se za číslo daňového dokladu považuje variabilní symbol.

·         U vystavených faktur záleží na nastavení parametru ROVNOSTVSPC. Pokud je nastavena povinná shoda VS a pořadového čísla dokladu, je údaj variabilní symbol šedivý a nelze jej změnit. Do kontrolního hlášení jde vždy číslo dokladu. Pokud shoda variabilního symbolu a pořadového čísla dokladu není nastavená, číslo dokladu pro kontrolní hlášení je jako u došlých faktur – přednostně DOKLADKH, pokud není vyplněn, pak variabilní symbol (blíže viz. bod 1.1.)

·         U pokladních dokladů, daňových dokladů z banky a z obecného účtování je evidenčním číslem buď variabilní symbol z paragonu/platby/operace pokud je vyplněn, jinak číslo pokladního dokladu + pořadové číslo paragonu (3 poslední pozice). Evidenční číslo daňového dokladu bude pak 13ti místné - 10 míst pořadové číslo pokladního dokladu + 3 místa pořadové číslo paragonu.

4.1.2.  Kniha faktur

·         Nový údaj v hlavičce faktury – „DOKLAD KH“ – obsluha vyplňuje jen v těchto případech:

- U došlých faktur jen v případě, že číslo dokladu obsahuje alfanumerické znaky. Jinak vyplnit VS. Přednostně se do evidenčního čísla daňového dokladu doplňuje Doklad KH, pokud není vyplněn pak variabilní symbol.

  • U vystavených faktur záleží na nastavení rovnosti pořadového čísla (PČ) faktury a variabilního symbolu. U běžně vystavovaných faktur je rovnost PČ a VS nastavena na „ANO“. Variabilní symbol je šedivý a nelze ho změnit. Evidenční číslo daňového dokladu je číslo faktury.
  • Odpočty/nákupní lístky a jiné případy kdy je třeba nerovnost PČ a VS  

Pro tyto řady faktur je nastaven parametr pro rovnost PČ a VS  na „NE“. Správné číslo daňového dokladu se musí uvést do variabilního symbolu a navíc je zde nastaveno povinné vyplnění dokladu KH. U pořízení těchto dokladů je údaj variabilní symbol bílý (připravený k editaci). Evidenční číslo daňového dokladu je přednostně DOKLADKH, pokud není vyplněn pak variabilní symbol.

 

Příklad:

Odběratel, např. mlékárna vystaví fakturu za nás: číslo faktury 1023, VS pravděpodobně bude shodný jako číslo faktury, tj. 1023 nebo může být i jiný, např. 44.

V IS IMES fakturu vystavíme s naším pořadovým číslem např. 2620150001, VS 1023 nebo 44, Doklad KH 1023.

 

4.1.3.  Pokladní doklady

·         Do pokladny nelze zapsat výdajový doklad od plátců DPH nad 10 tis. Kč pokud jsou v čísle dokladu písmena.

·         Důvod: v pokladně není nový údaj „DOKLAD KH“, tj. v případě platby hotovosti nad 10 tis. Kč, kdy daňový doklad od plátce DPH obsahuje i alfanumerické znaky, je třeba takový doklad zapsat do KF a v pokladně provést jen jeho úhradu (druh zápisu F).

- Lze zapsat výdajové doklady od plátců DPH nad 10 tis., u kterých číslo dokladu dodavatele je jen s numerickými znaky nebo se speciálními znaky, které lze vynechat a číslo dokladu není větší než 10 míst. Je ale nutné uvádět DIČ dodavatele a variabilní symbol. Nastavte si v šablonách paragonů (C3010) zastavování  na:

  • Variabilním symbolu
  • Partnerovi (od partnera se doplní DIČ)
  • DIČ (nového partnera není nutné doplňovat hned do partnerů – pokladní většinou nedoplňuje a nemá ani práva), ale bude nutné uvést DIČ.

- U příjmových dokladů nad 10 tis. je pro evidenční číslo daňového dokladu rozhodující, zda je nebo není vyplněn variabilní symbol.

  • Pokud daňový doklad vystavím přímo v pokladně, variabilní symbol nemám vyplněný, potom Evidenční číslo daňového dokladu je číslo pokladního dokladu plus pořadové číslo paragonu.
  • Pokud se vystavují stvrzenky nebo jiné daňové doklady mimo pokladnu (na středisku apod.) a v pokladně se pořizuje příjmový daňový doklad následně, je třeba vyplnit číslo stvrzenky (daňového dokladu) do variabilního symbolu. Evidenční číslo daňového dokladu je číslo variabilního symbolu.

 

4.2.       DPPD - datum povinnosti přiznat daň /DUZP - datum uskutečnění zdanitelného plnění

4.2.1.  Zápis došlých faktur – běžný daňový doklad – věta B2 nebo B3

- Do kontrolního hlášení se do věty B2 uvádí DPPD – datum povinnosti přiznat daň. Je to datum, kdy nastaly skutečnosti zakládající povinnost daň přiznat dodavatelem, tj. datum vzniku nároku na odpočet daně podle §72 odst. 3. Tímto datem je den uskutečnění zdanitelného plnění nebo den přijetí úplaty, a to den, který nastane dříve.

- Při zápisu došlé faktury je třeba skutečné datum uskutečnění zdanitelného plnění zapsat do údaje Datum dodání (1), datum nároku k odpočtu zůstává jako dříve – údaj Nárok k odpočtu (2).

- Možnosti vyplnění data dodání určuje parametr ve V0302 OBDOBIDATUM (, datum změny/2. Datum). Nejčastěji je hodnota parametru nastavena na 2 (pokud potřebuji zadat datum operace rovno nebo nižší než období 6  (pokud potřebuji zadávat vyšší, rovno i nižší datum operace než je období dokladu)

Příklad:

Došlá faktura, dodavatel uvádí DUZP 22.1.2016, datum přijetí dokladu je 5.2.2016. Zapisuji např. do období 01.2016 – vyplním datum dodání 22.1.2016 a nárok na odpočet 5.2.2016

 

4.2.2.  Vystavené faktury

·         U vystavených faktur je DPPD datum uskutečnění zdanitelného plnění.

4.2.3.  Pokladní doklady

U pokladních dokladů je DPPD datum uskutečnění zdanitelného plnění.

  • U skupiny dokladů pro pokladnu výdej bývá zpravidla nastaveno, že se doklady zahrnují do přiznání k DPH podle období zúčtování. Pokud potřebujete zapsat do pokladny běžný daňový doklad nad 10 tis. (a z hlediska správného čísla daňového dokladu to bude možné – viz. bod 4.1.3), ale datum povinnosti přiznat daň dodavatelem bude nižší než období zápisu pokladního dokladu, musíte DPPD zapsat do datumu zdanitelného plnění.

5.  Typy dokladů a jejich pořízení

5.1.       Stálé platby

5.1.1.   S využitím skupiny dokladů pro stálé platby (SD 2010, 2060, 25ZV, 28ZV)

·         Pod částkou splátky musí být vyplněna hodnota za platební kalendář celkem (1). Tato částka – celkem vč. DPH je důležitá pro posouzení limitu a pro správné zatřídění dokladu do věty kontrolního hlášení (s hodnotou nad 10 tis. nebo do 10 tis. Kč). V těchto případech používejte standardní typy daní pro nárok na odpočet, např. 51121, u daňových záloh 55121,.. (2).

·         Pokud již máte splátkové kalendáře zapsané z minulých období a pokračujete v jejich účtování, reinstalace vypočte a doplní hodnotu celkem z již uložených splátek. Proveďte jen kontrolu, zda je částka celkem vč. DPH vyplněná.

 

5.1.2.  Zapisované jednotlivě (každá splátka jako samostatný daňový doklad)

·         Pokud nevyužíváte možnosti zápisu nájemních smluv, leasingů apod. dokladů s rozpisem do splátkového kalendáře a zapisujete každý měsíc splátku jako samostatný daňový doklad (jedna splátka = jeden zápis do knihy faktur)

a výše jedné splátky nepřesáhne limit 10 tis. Kč základ + daň, ale celkem za splátkový kalendář je hodnota dokladu vyšší než 10 tis. Kč, musíte použít v rekapitulaci DPH typ daně s parametrem SPECDOKLADDPH rovno 7, tj. musíte použít nové typy daní (viz. bod 1.1. - C0724) 523xx, pro zálohy 553xx.

Pokud už každá jednotlivě zapsaná splátka převyšuje hodnotu 10 tis. Kč, zapisujte standardně jako doposud (typ daně 511xx, 551xx)

5.2.       Odpočty

·         Kdo vystavuje faktury na základě nákupních lístků, tzv. odpočty, musí uvést správné číslo daňového dokladu do variabilního symbolu (viz. bod. 2.1.1.)

5.3.       Uplatnění nároku na odpočet podle §75

·         Jestliže plátce uplatňuje odpočet daně v poměrné výši, použije nově typ daně 521xx (viz. C0724 – nové typy daní).

·         Pokud na konci příslušného kalendářního roku výši uplatněného nároku upravuje podle § 75 odst. 4, uvede částku této korekce odpočtu daně v přiznání k DPH za poslední zdaňovací období příslušného kalendářního roku na ř. 45 (typy daní 506xx a 508xx). Do kontrolního hlášení se již do-uplatnění zbytku ke konci roku neuvádí. 

5.4.       Pokladní doklady

·         U dokladů nad 10 tis. musíte uvádět DIČ dodavatele/odběratele a variabilní symbol – nastavit zastavování v šablonách na VS a partnerovi (od partnera se doplní DIČ) i na DIČ (nového partnera není nutné doplňovat hned do partnerů – pokladní většinou nedoplňuje a nemá ani práva), ale bude nutné uvést DIČ

·         Pro paragony, kde doklad DPH nabývá hodnot F,G,H,I a J – jedná se o přenesenou daňovou povinnost, je vyplnění partnera povinné - hláška: U běžného daňového dokladu je vyplnění partnera povinné

·         U paragonů do 10 tis., které nemají náležitosti úplného daňového dokladu, pak můžete zapisovat s dokladem DPH = 6 (jedná se o zjednodušené daňové doklady). Bližší výklad dle legislativy a praxe uvádíme níže:

·         Zjednodušený daňový doklad je paragon, hotovostní doklad v celkové výši maximálně do 10 000 Kč

·         § 30a Náležitosti zjednodušeného daňového dokladu

·         (1) Zjednodušený daňový doklad nemusí obsahovat

·         a) označení osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje,
b) daňové identifikační číslo osoby, pro kterou se plnění uskutečňuje,
c) jednotkovou cenu bez daně a slevu, není-li obsažena v jednotkové ceně,
d) základ daně,
e) výši daně.

·         (2) Neobsahuje-li zjednodušený daňový doklad výši daně, musí obsahovat částku, kterou osoba, která plnění uskutečňuje, získala nebo má získat za uskutečňované plnění celkem

·         Za správnost vypočtené daně u zjednodušeného daňového dokladu (paragonu) odpovídá ten, pro kterého se plnění uskutečňuje, tedy kupující. Paragony nemusí obsahovat výši daně, ale pouze celkovou částku dokladu a sazbu daně. Kupující si tedy daň vypočte sám, a to i v případě, že je výše daně na dokladu uvedena.

5.5.       Opravné daňové doklady k pohledávkám za dlužníky v insolvenčním řízení

·         Nezapomeňte použít typ daně 501xx (vstup) nebo 019xx (výstup), tj. typy daní, u kterých je v číselníku C0724 – Typy daní vyplněna v parametru § 44 insolvence pro kontrolní hlášení hodnota 2. Správné použití typu daně vám zaručí naplnění sloupce § 44 ZDPH ve větě A4 a B2. Navíc se u těchto dokladů netestuje limit a do uvedených vět patří i doklady s částkou do 10 tis.

5.6.       Daňové doklady k poskytnutým zálohovým platbám

·         Někteří uživatelé si nenárokují odpočet DPH z poskytnutých záloh při obdržení daňového dokladu k přijaté platbě, ale nárokují si celou částku DPH až při obdržení vyúčtovací faktury.

·         Zápisu daňových dokladů k přijatým platbám se nyní nevyhnete. Nemusíte ale zapisovat a účtovat (účtuje se u nich jen operace DPH) takové doklady nebo splátkové kalendáře v okamžiku jejich přijetí (nárok na odpočet je 3 roky), ale pro správné porovnání a spárování transakcí mezi dodavatelem a odběratelem musí být daná transakce v kontrolním hlášení odběratele zachycena nikoliv pouze jedním zápisem s uvedením nároku na odpočet DPH z celkové hodnoty zdanitelného plnění, ale dle jednotlivých obdržených daňových dokladů.

Příklad (čerpáno na stránkách finanční správy)
Na základě dohody jsou dodavatelem vystaveny v průběhu čtvrtletí zálohové faktury na poskytování služeb v tuzemsku, a to vždy k 15. dni běžného měsíce se splatností do 25. dne běžného měsíce. Po přijetí platby je vždy na tuto přijatou platbu vystaven daňový doklad. Následně, po skončení čtvrtletí provádí dodavatel vyúčtování, na jehož základě vzniká buď přeplatek anebo nedoplatek. Nicméně na základě našeho rozhodnutí si neuplatňujeme nárok na odpočet daně na základě daňových dokladů k přijaté záloze, ale až v okamžiku obdržení vyúčtování. Jak máme zachytit v našem kontrolním hlášení v části B tedy transakce související se zálohami, pokud obdržíme od dodavatele následující doklady:

  • Vystavení daňového dokladu (evidenční číslo 1) na uhrazenou zálohu – den přijetí úplaty 25.1.2016 – základ daně 8.000 Kč + 1.680 Kč DPH. Celková částka na daňovém dokladu 9.680 Kč.
  • Vystavení daňové dokladu (evidenční číslo 2) na uhrazenou zálohu – den přijetí úplaty 25.2.2016 – základ daně 20.000 Kč + 4.200 Kč DPH. Celková částka na daňovém dokladu 24.200 Kč.
  • Vystavení daňového dokladu (evidenční číslo 3) na uhrazenou zálohu – den přijetí úplaty 25.3.2016 – základ daně 15.000 Kč + 3.150 Kč DPH. Celková částka na daňovém dokladu 18.150 Kč.
  • V březnu 2016, kdy dochází k vyúčtování záloh, mohou nastat následující situace:
    a) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 50.000 Kč + 10.500 Kč DPH. Vzhledem k tomu, že na zálohách bylo zaplaceno 43.000 Kč + 9.030 Kč DPH, výsledkem je doplatek ve výši 7.000 Kč + 1.470 Kč DPH. Na celkové vyúčtování je tedy vystaven daňový doklad (evidenční číslo 4) s DUZP 31.3.2016, na jehož základě vzniká odběrateli povinnost uhradit částku 7.000 Kč + 1.470 Kč DPH. Celková částka doplatku na daňovém dokladu je 8.470 Kč.
    b) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 40.000 Kč + 8.400 Kč DPH. Na zálohách bylo uhrazeno (bez DPH) 43.000 Kč + 9.030 Kč DPH, výsledkem je tedy přeplatek ve výši 3.000 Kč + 630 Kč DPH. Na celkové vyúčtování je vystaven daňový doklad (evidenční číslo 4) s DUZP 31.3.2016, na jehož základě vzniká dodavateli povinnost vrátit nám přeplatek ve výši 3.000 Kč + 630 Kč DPH. Celková částka přeplatku na daňovém dokladu je 3.630 Kč.
    c) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 30.000 Kč + 6.300 Kč DPH. Na zálohách bylo uhrazeno 43.000 Kč + 9.030 Kč DPH, výsledkem je tedy přeplatek ve výši 13.000 Kč + 2.730 Kč DPH. Na celkové vyúčtování je vystaven daňový doklad (evidenční číslo 4) s DUZP 31.3.2016, na jehož základě vzniká povinnost vrátit odběrateli přeplatek. Celková částka přeplatku na daňovém dokladu je 15.730 Kč.

Pro úplnost uvádíme, že jsme měsíční plátci DPH a daňový doklad na vyúčtování (evidenční číslo 4) obdržíme v květnu 2016, kdy také budeme uplatňovat celý nárok na odpočet daně.

Odpověď
V daném případě je nezbytné, aby pro správné porovnání a spárování transakcí mezi dodavatelem a odběratelem, byla daná transakce v kontrolním hlášení odběratele zachycena nikoliv pouze jedním zápisem s uvedením nároku na odpočet DPH z celkové hodnoty zdanitelného plnění, ale dle jednotlivých obdržených daňových dokladů. To znamená, že v kontrolním hlášení za květen 2016, kdy bude uplatněn nárok na odpočet daně ze všech obdržených daňových dokladů k dané transakci, bude toto zachyceno následovně:

a) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 50.000 Kč + 10.500 Kč DPH, tj. na řádku 40 daňového přiznání bude uplatněn celkový nárok na odpočet daně ve výši 10.500 Kč. V kontrolním hlášení bude tato částka zohledněna následovně:

  • Část B.3. – zde bude uvedena hodnota ZD 15.000 Kč + 3.150 Kč (jedná se o zachycení DD s evidenčním číslem 1 a evidenčním číslem 4, jejichž hodnota byla nižší než 10.000 Kč včetně daně), bez nutnosti uvedení dalších údajů (DIČ a evidenčního čísla DD).
  • Část B.2. – zde budou uvedeny vždy na samostatném řádku daňový doklad č. 2 (ZD 20.000 Kč + 4.200 Kč DPH) a č. 3 (ZD 15.000 Kč + 3.150 Kč DPH), jejichž hodnota je vyšší než 10.000 Kč včetně daně.

b) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 40.000 Kč + 8.400 Kč DPH, tj. na řádku 40 daňového přiznání je uplatněn celkový nárok na odpočet daně ve výši 8.400 Kč. V kontrolním hlášení bude tato částka zohledněna následovně:

  • Část B.3. – zde bude uvedena hodnota ZD 5.000 Kč + 1.050 Kč (jedná se o zachycení DD s evidenčním číslem 1 a evidenčním číslem 4 (v negativní výši), jejichž hodnota byla nižší než 10.000 Kč včetně daně), bez nutnosti uvedení dalších údajů (DIČ a evidenčního čísla DD).
  • Část B.2. – zde budou uvedeny vždy na samostatném řádku daňový doklad č. 2 (ZD 20.000 Kč + 4.200 Kč DPH) a č. 3 (ZD 15.000 Kč + 3.150 Kč DPH), jejichž hodnota je vyšší než 10.000 Kč včetně daně.

c) Celková hodnota zdanitelného plnění je ve výši 30.000 Kč + 6.300 Kč DPH, tj. na řádku 40 daňového přiznání je uplatněn celkový nárok na odpočet daně ve výši 6.300 Kč. V kontrolním hlášení bude tato částka zohledněna následovně:

  • Část B.3. – zde bude uvedena hodnota ZD 8.000 Kč + 1.680 Kč (jedná se o zachycení DD s evidenčním číslem 1, jehož hodnota byla nižší než 10.000 Kč včetně daně), bez nutnosti uvedení dalších údajů (DIČ a evidenčního čísla DD).
  • Část B.2. zde budou uvedeny vždy na samostatném řádku daňový doklad č. 2 (ZD 20.000 Kč + 4.200 Kč DPH) a č. 3 (ZD 15.000 Kč + 3.150 Kč DPH) a daňový doklad č. 4 v negativním vyjádření (ZD -13.000 + -2.730 Kč DPH), jejichž hodnota (i v absolutní částce) je vyšší než 10.000 Kč včetně daně.

6.  Tvorba, odeslání a kontrola XML souboru kontrolního hlášení (DPHKH1)

6.1.       Nastavení

·         Reinstalace automaticky nastaví cestu pro export souboru DPHKH1 stejně, jako je nastavení cesty pro přiznání k DPH (soubor DPHDP3)

·         Vyplnit ID datové schránky do licence (viz. bod 1.3. Licence), pokud ji používáte. Odtud se načítá do kontaktních informací (oddíl Plátce) XML souboru kontrolního hlášení. Je dobré ji vyplnit, protože v případě, kdy obdržíte výzvu FÚ na upřesnění některého z údajů KH, je pro odpověď dána lhůta 5 kalendářních dnů. Lhůta 5 dnů na odpověď běží v případě použití datové schránky až od okamžiku vyzvednutí zprávy, při nevyzvednutí po 10 dnech od jejího odeslání, ale u výzvy zaslané na e-mail platí doručení v okamžiku odeslání e-mailu z FÚ).

6.2.       Tvorba a odeslání KH

·         Data do kontrolního hlášení se načítají ze souboru pokladů pro přiznání k DPH (TD0KON). Zpracovávají se zároveň s tvorbou přiznání k DPH.

Postup uživatele:

1.Zpracovat přiznání k DPH (standardní postup)

2.Uzavřít přiznání k DPH – to je nutné v případě, že máte doklady v režimu přenesení daňové povinnosti, které se uvádějí do věty A1 nebo B1 kontrolního hlášení

3.Ve stromečku přiznání k DPH na daném přiznání spustit na . . myši menu Export kontrolního hlášení DPH (DPHKH1)

4.Vyplnit typ kontrolního hlášení na dotaz (B – řádné, O – opravné, N – následné, E – následné/opravné). Typ kontrolního hlášení je již v hlavičce přiznání k DPH (nabízí se poslední použité), při exportu kontrolního hlášení lze změnit dle potřeby.

5.Načíst soubor na daňovém portále v aplikaci EPO, provést kontrolu a případně opravit či doplnit. Následně uložit a odeslat. Zde je možné provést i úplný opis k tisku.

Z důvodu kontroly doporučujeme vždy soubor načíst do aplikace EPO. Pokud by jste soubor rovnou zaslali jako přílohu datovou schránkou a některý z údajů by byl vyhodnocen jako údaj s nesprávnou strukturou, bylo by celé podání považováno za neúčinné (jako by nebylo vůbec podáno).

 

7.  Prohlížeče a sestavy – kontrola dat

7.1.       Prohlížeč

·         V modulu DPH je nový prohlížeč – Kontrolní hlášení. Lze provádět standardní operace s daty (třídění, sumarizace, export,…).

·         Pro zobrazení dat lze zadat výběrové podmínky do Vyhledávání (filtr)

 

7.2.       Sestavy

·         V modulu DPH v menu Sestavy je založena nová skupina sestav – DHKH Přehled dokladů kontrolního hlášení (viz. obr.)

·         Pro zobrazení sestavy vyplňujte filtr (doporučujeme číslo přiznání)

·         V sestavě dle věty KH a typu DPH jsou jednotlivé doklady, v posledním sloupci je i řádek přiznání k DPH (pro kontrolu). Sestava zobrazuje všechny doklady na základě výběru (zpravidla se provádí výběr dle čísla přiznání), tj. i doklady, které nejsou přiřazeny žádné větě KH  (pak je v sestavě Věta KH prázdná). Je to z důvodu kontroly všech dokladů (tj. i těch, které do kontrolního hlášení nespadají).

       

8.  Příjem dat KH z jiného systému

·         V případě, že podnik má ještě jinou fakturaci než v IMESU a do imesu zapisuje jen souhrné doklady, tak imes umožňuje import kontrolního hlášení z tohoto jiného systému a následné sloučení do jednoho. Přijímáme věty KH A4 a A5.

·         Zápis hromadného dokladu do IMES je nutné pořídit na typ daně, který nevstupuje do KH (aby nebyly data v hlášení duplicitně). Doporučujeme si na to založit typy 01315/21 kopií 01115/21 a vymazat údaje pro kontrolní hlášení.

·         Zatím IMES podporuje tyto formáty:

XMl formát kontrolního hlášení – obecný formát kontrolního hlášení – dávka č. 252

           USYS formát – formát systému USYS – dávka 251

Postup.

1)Obsluha zpracuje přiznání DPH IMES

2)Obsluha přijme dávku 251/252. Modul DPH menu export/import. Dávku lze přijímat opakovaně, vždy dojde k přepsání dat za konkrétní období

3)V případě, že se přiznání znovu přepočítává. Není nutno již dávku znovu importovat. Importuje se jen jednou nebo při změně.

4)Tvorba a odeslání sloučeného KH 6.2

9.  Ostatní

Bližší informace a další otázky a odpovědi najdete na tomto odkazu http://www.financnisprava.cz/cs/dane-a-pojistne/dane/dan-z-pridane-hodnoty/kontrolni-hlaseni-DPH/dotazy-a-odpovedi

 

 

 



Chcete dostávat nejnovější informace z IMES ?
Jednoduše se přihlašte k odběru zadáním Vaší e-mailové adresy a odesláním.
Načítám, prosím vydržte...